Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jerrka80
#1394658
Hej ! Skulle vilja ha ner bränsleförbrukningen på min xc70 -14 D4 på 191 hk.. Svår att få under 0,78 trots gubbkörning efter motorväg i 90-110 km/h, kör sällan över 120..Tipps önskas ! Chipp, kcr box, uppdatering motorprogramvara ? Drar nyare D4 som sitter i -16-17 modellerna mindre som har 180 hk (euro 6) motorn ?
Användarvisningsbild
av ER
#1394667
Gasa som det är ägg under pedalen, hög växel och inte för hög fart då luftmotståndet spelar in. I övrigt som ovan.
Ingen box som bara trycker in mera bränsle och triggar till tyngre gasfot.
Kan vara idé att rycka ut kontakten till haldexpumpen så bilen blir framhjulsdriven och lite snålare, annars tillhör bilen fuskgenerationerna efter 2009-2010 där man fuskat ner förbrukningen på alla tänkbara och icke tänkbara vis för att få ner skatten åtminstone här utan att förbrukningen har förankring i verkligheten som ligger 15-30% över uppgivet.
#1394675
Kardanaxel och drivaxlar försvinner ju inte för att man sätter haldexen ur spel, det var ett märkligt förslag.
Användarvisningsbild
av ER
#1394678
Inte alls. Förra våren paja min haldexpump, klippte av kabeln till den för att kunna återställa DSTC systemet med ny säkring då pumpen skurit och sköt dom efter 5sek. Bilen drog då mindre soppa under tiden bilen var FWD och förhållandena var dom samma förutom att tvingas dra runt 4 hjul, men å andra sidan kör man inte XC/CC om bränsleekonomi/”fuskskatt” är prio.
#1394706
Det är kanske det lilla restmomentet, ca 5% av max ingrepp, som kvarstår när kopplingen inte är åtdragen som kostar någon liten uppvärmning.
Är en XC70 2014 D4 verkligen på 191 hk? Vilken motor är det? Vi har en XC70 2016 D4, men den är specificerad till 181 hk. Femcylindrig maskin.

Om jag jämför våra två XC70, där den ena alltså är en 2016 D4 AWD automat (181 hk, 400 Nm) och den andra är en D5 AWD automat (230 hk, 470 Nm) från 2012, så går det generellt sett åt några centiliter mer i D5:an. Nu tittar jag bara på vad färddatorn visar. Jag har inte brytt mig om någon annan bränslebokföring.
Men det är lite svårt att jämföra våra bilar, för D5:an får dra släpfordon mycket oftare än vad den andra gör. Just nu ligger den ena på 6,8 och den andra på 8,7 l/100 km, men den senare hämtar sig från ett medel på 11,9 l/100 km efter en 153-milaresa med husvagn. Jag nollställde före den resan, men har inte gjort det efteråt.

Men, som så klokt skrevs ovan, om man är ute efter lägsta förbrukning är det här fel modeller. Har en kompis som har en V70 D2 från 2011, manuell. Den går säkert billigare, men den är ett skämt när man får på ett fyrkantigt släp på kroken.
Jag ville ha bra dragbilar.
#1394749
ER skrev:Inte alls. Förra våren paja min haldexpump, klippte av kabeln till den för att kunna återställa DSTC systemet med ny säkring då pumpen skurit och sköt dom efter 5sek. Bilen drog då mindre soppa under tiden bilen var FWD och förhållandena var dom samma förutom att tvingas dra runt 4 hjul,.
Du drog runt hjulen (kardan, diffklump, drivaxlar etc. etc.) precis lika mycket när den var urkopplad, för inte stod dom still?

apersson850 skrev:Det är kanske det lilla restmomentet, ca 5% av max ingrepp, som kvarstår när kopplingen inte är åtdragen som kostar någon liten uppvärmning.
Fast det momentet finns ju oavsett om elen är inkopplad eller ej, eller varför skulle det göra någon skillnad?
Användarvisningsbild
av ER
#1394757
MartinS skrev:
Du drog runt hjulen (kardan, diffklump, drivaxlar etc. etc.) precis lika mycket när den var urkopplad, för inte stod dom still?
Skillnaden är i detta fallet att drivaxlarna inte drivs av kardanen eller motorn, den drivs av hjulen och dess välvilja att snurra med istället för att lägga lakritsremmar.
Tror inte att det finns nåt restmoment alls på haldex3 när pumpen inte fungerar. Var väl nåt påfund för att få haldex 5 att framstå som bättre än det var från början och inte tappa momentum typ.
#1394762
@Jerrka80, Box, chip för att få ner förbrukningen fungerar sådär och det lilla ska du dessutom tjäna in innan det gör nytta. Vår XC60 D4 MY14 FWD drar enligt datorn till vardags 0,64 och under semestrar med mestadels inlansvägar (90-110) 0,54. 0,78 vid bör du få ner rätt bra genom att lära dig mer ecodriving och kanske slänga ut en del skit som inte behövs i bilen
#1394770
Jerrka80 skrev:Hej ! Skulle vilja ha ner bränsleförbrukningen på min xc70 -14 D4 på 191 hk.. Svår att få under 0,78 trots gubbkörning efter motorväg i 90-110 km/h, kör sällan över 120..Tipps önskas ! Chipp, kcr box, uppdatering motorprogramvara ? Drar nyare D4 som sitter i -16-17 modellerna mindre som har 180 hk (euro 6) motorn ?
Du har nog 181hk men det är av mindre betydelse. Gissar också att du har automat och isåfall är det en helt normal förbrukning du har.
Jag har en likadan fast manuell och den drar ca 0.7 som är uppmät dvs inte från färddatorn.

Finns nog inget bra, effektivt och billigt sätt att minska förbrukningen annat än köra saktare och minska däcksbredden. Tex drar min ca 0.05 l/mil mindra med vinterdäck som är 16" och smalare.
Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]