- tis 04 aug 2020, 16:28
#1394706
Det är kanske det lilla restmomentet, ca 5% av max ingrepp, som kvarstår när kopplingen inte är åtdragen som kostar någon liten uppvärmning.
Är en XC70 2014 D4 verkligen på 191 hk? Vilken motor är det? Vi har en XC70 2016 D4, men den är specificerad till 181 hk. Femcylindrig maskin.
Om jag jämför våra två XC70, där den ena alltså är en 2016 D4 AWD automat (181 hk, 400 Nm) och den andra är en D5 AWD automat (230 hk, 470 Nm) från 2012, så går det generellt sett åt några centiliter mer i D5:an. Nu tittar jag bara på vad färddatorn visar. Jag har inte brytt mig om någon annan bränslebokföring.
Men det är lite svårt att jämföra våra bilar, för D5:an får dra släpfordon mycket oftare än vad den andra gör. Just nu ligger den ena på 6,8 och den andra på 8,7 l/100 km, men den senare hämtar sig från ett medel på 11,9 l/100 km efter en 153-milaresa med husvagn. Jag nollställde före den resan, men har inte gjort det efteråt.
Men, som så klokt skrevs ovan, om man är ute efter lägsta förbrukning är det här fel modeller. Har en kompis som har en V70 D2 från 2011, manuell. Den går säkert billigare, men den är ett skämt när man får på ett fyrkantigt släp på kroken.
Jag ville ha bra dragbilar.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.