Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1392467
Hej!

När jag köpte bilen för ett halvår sedan var servoverkan noll, nu har jag bytt pumpen samt behållaren och volvo org.olja.

Men när jag varvar bilen över 1500 varv hör man pumpen skrika, ju fler rpm desto mer skriker den, svänger man kraftigt så skriker den ännu mera.

Jag ser små små bubblor i oljan när man haft den igång.

Systemet läcker ingenstans.

Tycker jag har varit väldigt noggrann med att lufta systemet, har lossat högrycksslangen på pumpen en extra gång och kollat packningen för jag tänkte om det på något sätt kom in luft någonstans, men den var mjuk o fin.



Har någon varit med om liknande problem? Styrväxeln som är paj? Eller är det vanligt att slangarna sväller eller nått?

/ W
Senast redigerad av 1 P2XC, redigerad totalt 0 gånger.
#1392835
Hur ser nivån ut i behållaren? Var inte rädd för att ligga lite högre än strecket. Locket tryckutjämnar (backventil). Bubblorna ska bort.

Hade ett vinande ljud som följde motorvarvet. Bytte olja och fyllde på en extra slatt och ljudet försvann.

Lät locket vara lätt påskruvat när du fyllt och styr höger vänster flera ggr och lufta ur.

Hoppas detta lilla enkla knep hjälper! Min nivå ligger ganska nära den övre kanten när oljan är varm. Inga konstigheter. :-)
#1393119
Skadar ju inte att testa, jag har dock nivån nära max, men kan testa att ha i extra mycket.

Har gjort som du säger med luftningen, säkert kört styrningen ett 30 tal cykler när jag luftat.( framvagnen i luften med motor avstängd )
Ibland hör man hur luft är i systemet när man står och luftar, är det ett dåligt tecken tro? Det bubblar till i systemet så att säga.

Tack för svar!
#1393164
Ah jag har nästan lika mycket nu, ser dock inga bubblor längre i systemet nu när jag kollade.

Allt låter fortfarande lika illa dock, och jag har ju luftat systemet med motorn igång.. :-(

Ser nu även att det börjar bli metallpartiklar i oljan... Det känns inte bra. Får väl börja med att byta olja igen och se om dom fortsätter att dyka upp.

Tack för svaren hittils!
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]