Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1391149
Hej.
Ny medlem med kanske ett gammalt problem.

Jag har en V70 2.5FT-10 som rycker vid ca 1250-1400rpm samt har lite ojämn tomgång med ett "fuffande" ur ändrören.
Vid varvtal över detta går den som den ska.
Inga missljud från motorn eller förbrukning av kylarvätska eller olja.
Jag böt nyligen tändstift och noterade att tändstiftet till cylinder 5 var lite fuktigt.
Visar inga felkoder i bilen, inga servicemeddelanden eller lysande motorlampa.
Jag har tyvärr inte möjlighet att läsa ut felkoder ur systemet på egen hand.
Jag har kört den emellanåt på e85 men mestadels på 95oktan.
Jag funderar på igensatt spridare eller smuts i bränslesystemet?

Någon som har något uppslag gällande detta?
#1391158
Rycker den värre om du gasar så den laddar med turbon vid dessa varv (segdra på hög växel). Då brukar det vara dålig gnista. Eftersom du bytt stift utan att det hjälper kan det ju vara någon tändspole som är på väg att ge sig. Jag har hört att man kan känna/mäta på tändspolarna efter att ha kört så ska tydligen dåliga spolar bli varmare?
#1391175
Jag hade rengjort insuget/spjällhuset och tankat minst 30-40% E85 så ofta du kan (billigare än 98oktan). Skaffa två kort att tanka med så man slipper fippla med kvitton som skrivs ut ;-)
Men ja kan ju vara en ventil eller tändspole på 5:an.
Kolla misständningar med en billig OBD-läsare och mobilapp.
#1393683
Hej! Tycker också att du ska börja med att försöka få ut felkoder. Gissningslek och spekulationer är ingen bra start.

Den loggar felkoder även om motorlampan inte tänds.
Ps . Fuffande avgasljud uppstår även vid defekt spridare.

Uppdatera gärna efterhand
Andy
#1395011
Hej alla.
Nu har bilen fått felkoder avlästa och den anger misfire cyl 5.
Kompressionsprov utfördes och det gav inget utslag öht på mätaren.
Vid vidare undersökning medelst liten kamera kunde det konstateras att en liten "tårtbit" saknades i avgasventilen och matchande märke djupt i kolven samt det såg ut som någon ristat i cylinderloppet med kniv.
Bilen såldes då reparationskostnaden blir för hög i förhållande till bilen värde som fungerande.
Jag har haft många olika Volvos Duett, PV, Amazon, 140, 160, 240, 440, 740, 760, 850, 940, V70, V70N V70II genom åren och det har ofta varit småstrul med småsaker eller stora haverier så nu var detta droppen som fick tålamodet att tryta och detta blev den sista Volvon för mig.

Stort tack för erat engagemang och goda idéer.
#1395113
Spritbil skrev: tor 06 aug 2020, 00:05 Hej alla.
Nu har bilen fått felkoder avlästa och den anger misfire cyl 5.
Kompressionsprov utfördes och det gav inget utslag öht på mätaren.
Vid vidare undersökning medelst liten kamera kunde det konstateras att en liten "tårtbit" saknades i avgasventilen och matchande märke djupt i kolven samt det såg ut som någon ristat i cylinderloppet med kniv.
Bilen såldes då reparationskostnaden blir för hög i förhållande till bilen värde som fungerande.
Jag har haft många olika Volvos Duett, PV, Amazon, 140, 160, 240, 440, 740, 760, 850, 940, V70, V70N V70II genom åren och det har ofta varit småstrul med småsaker eller stora haverier så nu var detta droppen som fick tålamodet att tryta och detta blev den sista Volvon för mig.

Stort tack för erat engagemang och goda idéer.
Apropå att jag själv har en likadan bil, hur långt har din gått?
Har du nån aning om varför det hände?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]