Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1391618
apersson850 skrev:Men det är ju inte så, eller ska inte vara så, att remmen hängt med i 28000 mil. Den ska bytas då och då. Jag har kört snart 32000 mil med min D5 från 2012, och än så länge har inget exploderat. Peppar, peppar, ta i trä... :-)
Hujedamej i Smålands mörkaste skog!!! Sånt skulle jag aldrig våga skriva, Persson! Utmana lagen om alltings jävlighet på det sättet. Aldrig i livet!!!!! Murphys lag och allt det där ... Rör inte bilen, håll dig hemma är mitt råd till dig.
av xAx
#1391625
frippe64 skrev:Kan det här vara nåt?

Den lösningen är värd varenda penny! Själv har jag en 2.5T och frågar mig om den går att montera på bensinmotorn i fråga. Finns nämligen några exempel på 2.5T och 2.5FT (i princip samma motor) här på forumet som råkat ut för haveri pga att multiremmen brustit med efterföljande kamremstrassel och ventilsallad som följd.

Någon som vet om det går att montera på en 2.5T (B5254T6)?
#1391670
Yaniz skrev:Rör inte bilen, håll dig hemma är mitt råd till dig.
OK, följer ditt råd. Har gipsat båda benen, i förebyggande syfte. Har nu ålat mig ut i solstolen och sitter och lyssnar på grannens bil. Han har skaffat en R8 med Lamborghinimaskineri...
av Yaniz
#1391676
apersson850 skrev:
Yaniz skrev:Rör inte bilen, håll dig hemma är mitt råd till dig.
OK, följer ditt råd. Har gipsat båda benen, i förebyggande syfte. Har nu ålat mig ut i solstolen och sitter och lyssnar på grannens bil. Han har skaffat en R8 med Lamborghinimaskineri...
Ha ha ha :-D . Det är bra, Persson :-D
av MickeO
#1391690
apersson850 skrev:
Yaniz skrev:Rör inte bilen, håll dig hemma är mitt råd till dig.
OK, följer ditt råd. Har gipsat båda benen, i förebyggande syfte. Har nu ålat mig ut i solstolen och sitter och lyssnar på grannens bil. Han har skaffat en R8 med Lamborghinimaskineri...
Då kan du ju alltid trösta dig med att varje standardservice grannen företar sig förmodligen kostar SOM OM din rem tagit med sig kamremmen med åtföljande ventilsallad ;-)
Användarvisningsbild
av Zofia
#1391745
apersson850 skrev: mån 20 jul 2020, 09:21 Men det är ju inte så, eller ska inte vara så, att remmen hängt med i 28000 mil. Den ska bytas då och då. Jag har kört snart 32000 mil med min D5 från 2012, och än så länge har inget exploderat. Peppar, peppar, ta i trä... :-)
Summan av kardemumman är väl att se till att hålla ett öga på det hela och byta allt kopplat till remsystemet med trygga intervaller, jag ser till att byta det jag inte vet är bytt gällande remsystemet nu så vet jag att det är gjort i alla fall och när det ska göras nästa gång. Härligt med en positiv kommentar om dessa motorer, annars läser man ju enbart om de som råkar ut för det hela!

Enligt Volvo ska ju detta problem vara löst från och med 13 om jag inte missminner mig, är det någon som möjligtvis har koll på vilka förändringar som gjordes på kåpan från och med då samt om denna passar på våra gamla dieselfemmor?
#1391758
Zofia skrev:...text...
Enligt Volvo ska ju detta problem vara löst från och med 13 om jag inte missminner mig, är det någon som möjligtvis har koll på vilka förändringar som gjordes på kåpan från och med då samt om denna passar på våra gamla dieselfemmor?
Aldrig hört om detta men låter intressant. Har bytt på våra 2010 och 2015 och noterade ingen direkt skillnad.
av m2c
#1391760
Såhär står det i beskrivningen till skyddet som länkades i tråden (som jag fö beställt nu)

Does my engine needs one?
Cars with 2.4D and D5 D4 D3 D2 engines till year 2012 would benefit from this. After model year 2012 timing belt cover design has changed and there is no need for extra protection.

En fråga till, eftersom flera av er har n&au[…]

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]