Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zofia
#1391015
Har hittat otroligt mycket trådar här på forumet om rembrotten på de 5 cylindriga dieselmotorerna som resulterade i motorhaveri. Har det hänt någonting sedan ämnet diskuterades livligt här på forumet? Finns det någon lösning på det hela eller mer information än innan om fenomenet? Några delar som kan bytas i förebyggande syfte? Tecken inför att det händer?

Med tanke på att det är ett så otroligt utbrett problem så förvånar det mig att det inte finns några eftermarknadskpåor vars syfte är att undvika att just multiremmen eller ac-remmen hamsar in sig i kamremmen.

Ni som åkt på motorbyte, vad har det landat på? Bilia ruinerar en utan tvekan men någon kanske har gjort byte hos mindre verkstad?
av m2c
#1391046
Kan inte bidra med annat än att min multirem också gick av för några månader sedan. Trots att bilen ska vara servad enligt schema.
Jag har också hört flera bekanta råka ut för samma sak, dock utan motorhaveri för dem eller mig. Själv har jag börjat fundera på om det kan ha att göra med att frihjulet till generatorn går sönder och låser sig? Jag har också väldigt trög styrning på min bil. Kanske det ger extra belastning på remmen? Vid nästa rembyte så ska jag iallafall passa på att byta frihjulet på generatorn och spännaren.
Användarvisningsbild
av Zofia
#1391435
m2c skrev: tor 16 jul 2020, 21:29 Kan inte bidra med annat än att min multirem också gick av för några månader sedan. Trots att bilen ska vara servad enligt schema.
Jag har också hört flera bekanta råka ut för samma sak, dock utan motorhaveri för dem eller mig. Själv har jag börjat fundera på om det kan ha att göra med att frihjulet till generatorn går sönder och låser sig? Jag har också väldigt trög styrning på min bil. Kanske det ger extra belastning på remmen? Vid nästa rembyte så ska jag iallafall passa på att byta frihjulet på generatorn och spännaren.
Får jag fråga vad för motor, årsmodell och hur många mil du har på mätaren? - intressant att höra då jag inte riktigt får ihop om rembrotten beror på slitage av frihjulet till generatorn och lagret i ac-kompressorn eller helt enkelt dålig kvalité på dessa.
#1391454
Men rätta mig någon kunnig i ämnet om jag har fel här, men berodde inte detta på en felaktig remspännare initialt?
De byttes ju av volvo när det begav sig.
Sen kan kärvande frihjul på generatorn, eller skuret lager i ac kompressorn kanske göra sitt också, men det är slitdelar som byts ut förr eller senare?
Jag har själv bytt alla dessa inkl kamrem och min D4 MY15 har nu gått ca 19’ utan problem.
Användarvisningsbild
av Zofia
#1391491
Filippo76 skrev: sön 19 jul 2020, 15:02 Men rätta mig någon kunnig i ämnet om jag har fel här, men berodde inte detta på en felaktig remspännare initialt?
De byttes ju av volvo när det begav sig.
Sen kan kärvande frihjul på generatorn, eller skuret lager i ac kompressorn kanske göra sitt också, men det är slitdelar som byts ut förr eller senare?
Jag har själv bytt alla dessa inkl kamrem och min D4 MY15 har nu gått ca 19’ utan problem.
Det verkar som att det kan bero såväl på lagret i ac-kompressorn som frihjul till generatorn som en dålig spännrulle. Inget av detta finns där intervall på och risken är alltså att det inte finns några klara tecken på att de behöver bytas förrän det är för sent. D4 -15 ska såvitt jag vet inte ha problem med multirem som tar sig in hos kamremmen, grattis förresten! ;-)
Får jag fråga, när du bytte ac-kompressor, valde du en likadan som du redan hade i bilen? - ser att det finns en del eftermarknads att välja på och de borde ju inte ha problem med att lagret skär sig i förtid så att säga.
av Yaniz
#1391518
Det finns kopiöst mycket skrivet om rembrott, undermåliga lager, rasade motorer, magnetkopplingar, lager i magnetkopplingar och generatorer och därmed förenliga haverier på detta forum. Det finns t om beskrivningar hur man byter lager mm. Någon har t o m tillhandahållit en utomordentligt bra beskrivning med bilder hur man byter lager i ac-kompressorn (magnetkopplingen). Dessutom har min egen ringa person förorenat trådar med inlägg och beskrivningar. Spännrullar, lager i kompressor är lätta att byta (dock är det ett helsike att få på den separata elastiska ac-remmen, om nu en sådan finns). Byte av frihjul i generator kräver specialverktyg för några 100-lappar och det är lite bökigt att demontera generatorn. Sök på detta forum, det finns mycket läsvärt i ämnet.
av m2c
#1391561
Zofia skrev: sön 19 jul 2020, 12:27
m2c skrev: tor 16 jul 2020, 21:29 Kan inte bidra med annat än att min multirem också gick av för några månader sedan. Trots att bilen ska vara servad enligt schema.
Jag har också hört flera bekanta råka ut för samma sak, dock utan motorhaveri för dem eller mig. Själv har jag börjat fundera på om det kan ha att göra med att frihjulet till generatorn går sönder och låser sig? Jag har också väldigt trög styrning på min bil. Kanske det ger extra belastning på remmen? Vid nästa rembyte så ska jag iallafall passa på att byta frihjulet på generatorn och spännaren.
Får jag fråga vad för motor, årsmodell och hur många mil du har på mätaren? - intressant att höra då jag inte riktigt får ihop om rembrotten beror på slitage av frihjulet till generatorn och lagret i ac-kompressorn eller helt enkelt dålig kvalité på dessa.
XC70 D5 185hk 2008, cirka 28000 mil höll remmen. (Bilen hade fullstämplad servicebok när jag köpte den. Men hade bara ägt den en månad när remmen gick av så vet ej mer än så).
#1391578
Men det är ju inte så, eller ska inte vara så, att remmen hängt med i 28000 mil. Den ska bytas då och då. Jag har kört snart 32000 mil med min D5 från 2012, och än så länge har inget exploderat. Peppar, peppar, ta i trä... :-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]