Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389706
Skulle behöva lite köpråd, går i tankarna att köpa en V70, årsmodell från 2008-2014. Och undrar lite vilken motor man skall välja samt vilken låda. Motor alternativ som är intressanta är D3,D4 & D5. Samt skall det vara automat eller manuell. Är en D4 med manuell låda skit? Skall jag bara satsa på automat modeller oavsett vilken av dessa diesel motorer det gäller?

Vad är era tankar om detta? Är manuell skräp eller vad säger ni?

Bilen kommer att användas till det mesta. Packa in barn och barnvagn, pendla till och från jobbet, åka på lite roadtrips, köra släp då jag kör motorcross. Köra lite i stan då det ibland är jobb i stan och ibland är det jobb utanför stan. Så bilen kommer att användas till det mesta. Men kommer endast att dra ett lite mindre släp just för crossen. Kommer inte användas till husvagn då varken jag eller min sambo är camping människor. Bor i västra götaland så vet inte om AWD är så viktigt då det knappt är några vintrar längre.

Vad tror ni, vilken skall man välja?
#1389714
Jag började Volvokarriären med XC70 D5 -04, sen blev det en -08 och nu en - 12 D5 med Polestar. Jag kör uteslutande automatlåda och det finns i princip inte på världskartan att köra manuell. Har man väl börjat med automat i vardagsbilen tror jag det ska mycket till att få tillbaka.

Jag personligen filtrerar alltid på automat och AWD i blocket sökfilter. Utan AWD förstår jag inte varför man ska köra XC70n, då kan man lika gärna köra vanliga V70 eller nått helt annat.
#1389724
Har manuell nu, men precis som ovan så åker automat in i filtret när man sitter och kollar. Inget emot att växla själv egentligen eftersom jag sällan kör i städerna, men man får ofta lite fler bekväma funktioner med automat, så det är rätt troligt att nästa blir det.
#1389730
Som en bekant som driver trafikskola sa på midsommar, manuell är på allvar på väg ut även här. Problemet är bara att nya körkortstagare köper småbilar och de är ofta manuella, annars hade vi bytt hela fordonsflottan snarast. To.m motorcyklarna blir ju vanligare utan att växla. Men hur som, tror du som de flesta kommer uppskatta automatare, man kan ju växla själv där med om man vill, vår nuvarande har to.m växlingspaddar på ratten.

Motorstorleken är ju relativt, köpte D4 enbart för att ha lite mer krut i men ändå inget monster, passar bra när vi kör söderut vilket vi gör rätt ofta normalt sett. Annars hade jag tveklöst köpt D3 om jag enbart kört runt i Skandinavien.
Dieselnordlöf skrev: tor 09 jul 2020, 20:28
Jag personligen filtrerar alltid på automat och AWD i blocket sökfilter. Utan AWD förstår jag inte varför man ska köra XC70n, då kan man lika gärna köra vanliga V70 eller nått helt annat.

Varför man kör te.x XC70 utan AWD är ju för att folk vill ha en XC70 men inte betala 2500kr/år extra i skatt och ytterligare 1000kr/år i försäkring men ändå vill äga en XC70, dessutom behöver de flesta av oss det inte så därför finns antagligen en marknad. Vad det nu har med sken att göra då TS vill ha V70 :-)
#1389745
8år med automat fick inte mig öveetygad, så glad att ha en manuell låda igen :)

Jag förespråkar en femcylindrig D4 eller D5.
#1389746
MartinS skrev:8år med automat fick inte mig öveetygad, så glad att ha en manuell låda igen :)

Jag förespråkar en femcylindrig D4 eller D5.
Haha, vi är i minoritet men kul att se att jag inte är ensam om att uppskatta manuell :-)

Jag skulle hoppat -08 och -09 och börjat kika på -10 och framåt.
#1389753
Har man adaptiv farthållare är automat att föredra. Då kan du köra på farthållaren från noll oh uppåt (och ned).
Hållbarhetsmässigt håller en automat, idag, minst lika länge som en manuell.
Dock får du en något högre förbrukning med en vanlig automat med converter än med en DSG-automat (tror inte det finns till Volvo).
Beroende på om du vill komma undan så billigt som möjligt eller har andra prioriteringar så välj motor efter det.
D3 är snålast D4 och D5 är likvärdiga.
#1389758
Dieselnordlöf skrev: tor 09 jul 2020, 23:46 Jag hade snöat in mig på att det var en XC70 som söktes och inte V70. Jag får lära mig att läsa bättre
Vi kanske kan få TS till att köpa en XC70 :-)

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom