Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johocke
#1389368
Hejsan! Som rubriken lyder så behöver jag lite hjälp.
Jag vill koppla in en baslåda i min volvo v70 Drive d2 från 2012 (vet inte vad det är för fas, så om någon vet så berätta gärna för mig).

För att koppla in en baslåda så behöver jag ju ett slutsteg till basen, och basen behöver en lågnivåkabel.
Jag hittar inget slutsteg under mitt framsäte som endel bilar har. Tå går tanken till att koppla in en sån dosa från biltema från bakhögtalarna så man får en lågnivåutgång. (gjort detta i en Saab och den funkade fint.

Hur kommer jag åt bakhögtalarna? har försökt att lossa högtallargallret men de sitter som berg! Är rädd att förstöra något och vara på nån krockkudde eller nått annat som är viktigt.

Finns det någon annan som kör runt med en lika dan Volvo som jag har som har lyckats koppla in ett slutsteg?

Snälla Hjälp Mig! :D Mvh Joakim. :-D
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1389371
Försöker du gå via högtalargallret så sliter du garanterat sönder något ;p

Plocka bort plasten bakom handtaget, så sitter det en T20 ("Volvo-torx", sitter ungefär överallt) och väntar på dig. Sen får man rycka försiktigt längs med dörrsidan. Ett par kablar och wiren till låset väntar härnäst.

Däremot har jag noll kunskap vad det gäller inkopplande av just ljudbiten.
av GubbNicke
#1389413
Ska du byta bakhögtalarna?
Om det bara handlar om att komma åt kablarna måste det vara enklast att idenfiera kablarna inne i bilen.
För bilarna som har slutsteg går de bra att komma åt antingen vid steget eller vid kontaktstycket vid tröskeln mitt i HF dörröppning. Jag vet inte alls hur det ser ut i bilar som saknar steg. (Gissar att det är Performance-stereo då)
Det verkar som att Volvo följer iso-standard för kabelfärger (Så var det i min -14 med HighPerformance), men jag lovar inget.

Personligen skulle jag inte vilja ha en baslåda koppad så att jag måste ha bakhögtalare igång, men det finns olika smakritningar.
Jag hade kopplat den på framhögtalarna, och sett till att ha en separat volymkontroll för sub. Ibland följer dessa med steget. Ibland kan de köpas till.
Jag gissar att både fram och bak har samma frekvensregister, så det borde finnas signal att hämta oavsett.
Är du säker på att du måste ha en lågnivåomvandlare? En hel del steg kan ta högnivåsignal direkt.
Användarvisningsbild
av ER
#1389443
Inlägget har fel tonläge för att få vara kvar på forumet
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]