Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389312
Jag köpte en V70 MY16 med laminerade rutor och kunde inte provköra den i hög fart pga tätbebyggt område och mycket trafik.

Påväg hem så märkte jag av att det lät som att jag körde med lasträcken på railsen.

Försökte lokalisera ljudet om det kom fram, bak, men jag upplevde det tystare när jag lutade fram mot framrutan.
Märkte ingen direkt skillnad mellan att dra för den där extra skivan som döljer takluckan så jag blev lite kluven.

Kollade takluckan utifrån och tätlisten har väl något glypa mot karossen men vet inte om det är normalt det jag ser.

Överväger också om det är däcken (Landsail 235/40r18 95W LS588 UHP).
Eller om V70ii helt enkelt har enormt brus redan vid ~70km/h pga sina rails.
Så upplevde jag inte min v70n.

Hur hade ni analyserat det?
#1389328
Jag håller med Cox här, det är skillnad på däck och däck. Men det finns en annan faktor som man vanligtvis inte tänker på. Jag hade en V70 2.0 F -08. Alltså den med "onormal" utväxling. Vid 100 km/tim varvade motorn 3000 varv/min på femmans växel. Det finns många bilspekulanter som låter väldigt kritiska för detta på den bilmodellen, men man vänjer sig. Jag hade Michelin Energy på bilen och laminerade rutor.
Hursomhelst, jag tänkte att jag skulle försöka testa och memorera hur det lät. Då upptäckte jag att det är en väsentlig skillnad på gammal och ny asfalt. På nylagd asfalt var det rent behagligt att köra bilen även om den varvade 3000. På gammal och sliten asfalt lät det bedrövligt. Så man måste summera: Det är skillnad på asfalt och asfalt.

Vill man gå djupare med detta så finns det appar att ladda ner till mobiltelefonen som mäter ljudet i dB. Jag har inte prövat detta själv för jag har en Nokia från stenåldern, men moderna mobiltelefoner, så kallade SmartPhones klarar detta. Om man skall göra jämförande mätningar, olika däck o.s.v. eller för all del olika asfalt, så tänk på att hålla mobiltelefonen på samma ställe vid varje mätning, nära huvudhöjd och öronen. Och väglaget påverkar också. Blöta vägar hörs mycket mera. Kanske en medhjälpare skall vara med och hålla telefonen och läsa av samtidigt.
#1389330
Kollade reviews på däcken nu och det var väl ok betyg men när jag läste kommentarerna så skrev en Volvo V60 ägare som skrev att ljudnivån var dåligt och när man kom upp i fart så var den riktigt dålig. En Renault ägare skrev "they're not good, after passing 100 km/h howls in the car". Samtidigt menar andra att däcken är tysta. Men min totala ångest för bilköpet pga oljudet är något lägre nu iaf, ska fokusera lite på olika väglag och så som föregående skrev och se.
(D4 awd, motorljudet är lågt,invändigt.)

För ni ser inget skumt med luckan på bilderna? Läste i en tråd att den ska ligga några högre än karossen?
1.jpg
1.jpg (58.34 KiB) Visad 594 gånger
2.jpg
2.jpg (31.39 KiB) Visad 594 gånger
3.jpg
3.jpg (15.31 KiB) Visad 594 gånger
4.jpg
4.jpg (11.03 KiB) Visad 594 gånger
#1389503
Förhoppningsvis så är ljudet du menar från däcken men det finns många andra faktorer som spelar in.

När min V70 2012: a var ca 4 år gammal så fick jag plötsligt ett konstigt vindbrus från taket lät det som . Ungefär som en otät taklucka, (fast det finns ju inte på min bil). Det var helt enkelt vindrutan som hade lossnat från limmet på karossen, ( hela taklinjen var lös).

Efter bytet så var det konstiga ljudet borta.
Det finns också många V70ll som har problem med vindbrus från förardörren . Det låter oftast mest uppe i hörnet ovanför vänster öra.
Det kan vara ett grymt störrande ljud som märks eftersom bilen i övrigt har väldigt påkostad ljudisolering.

Det ljudet kan vara svårt att åtgärda men kan bero på flera saker. Min erfarenhet av dessa bilar säger detta:

1: Glappt nedre gångjärn som gör att dörren hänger ner i bakkant så inte listerna kan täta bra.
2: slarvigt ihopmonterad dörr från fabriken där vissa tätningar saknas inne i dörren.
3: tätningen / kabelgenomföring till backspegel är inte tät , så det kan bli visselljud i vissa hastigheter.
4: framskärm och förrardörr är dåligt inpassade till motorhuv och taklinje

5: tätningslisten som sitter runt dörren/dörrkarm är klistrad med 3M tejp och den är slarvigt monterad så det inte sluter tätt mot karossen runt hela dörrhålet.

Hoppas det räcker med att byta däcken, -det är det viktigaste man kan göra för att få ner ljudnivån. Annars kanske nått annat av ovanstående kan vara värt att fundera över .

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]