Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388748
Bilen är en XC70 MY16 D4 AWD Automat Classic Sport. Den har rullat 19200 mil.

Idag började den att klonka lite försiktigt i framvagnen (vänster fram).
Detta gjorde den när man svängde höger, och det var lite ojämnheter i marken.
Annars så var den tyst.

Började med att kolla över hjul och hjulbultar, dessa sitter som dom skall.

Så vi rullade "hemåt" till husvagnen.
Då vi såklart är på semester...
Ca 10 mil på motorvägen, och bilen kändes okej.
När vi sedan svängde av, och körde mindre landsvägar så ökade klonkadet rejält.

Nu kändes det även i ratten och pedalerna.

När vi sedan kom in i stan, med vägbulor och annat spännande.
Så låter det mer som att man slår ihopa två järnstänger, var gång man kommer till en vägbula.

Så det har bara ökat och ökat under dagen.

I övrigt så går bilen rakt o fint.

Är det något vanligt fel på framvagnen på denna generationen.
För min 01:a åt spindelleder kommer jag ihåg.

Det som gör mig lite svettig är att imorgon (söndag), så är det utcheckning på campingen. Så då väntar en 12 mils resa med husvagnen.
Senast redigerad av 1 Stefan_KG, redigerad totalt 0 gånger.
#1388757
Det är kanske inte omöjligt.

Nu står jag som sagt på en camping, så verktyg etc är en aning begränsat.

Men jag kan inte se eller höra något konstigt när jag tar tag i railsen o gungar bilen.

Det började som ett klonkande ljud.

Nu både hörs det, och känns i både ratt o pedaler.
Mer som att det är metall som slår mot metall.

Men som sagt så har jag ca 12 mil hem med husvagnen imorgon, så jag får hoppas att det inte blir värre än vad det är nu.
Så får jag göra en bättre djupdykning, när jag har tillgång till vertyg etc.
#1388765
Om det "slår" i ratten kan det vara glapp i inre eller yttre styrled. Ta tag i fram och bakkant på hjulet och "vicka" fram och tillbaka. Brukar kännas om det finns glapp även då bilen står på marken. Då kan det iofs vara hjullagret också
Glapp i "klapperstag" (krängningshämmarstag) hittar man enkelt om man ber någon hjälpa till att gunga bilen i sidled och samtidigt så krånglar man in ena handen bakom framhjulet och känner på nedre kulleden på staget. Brukar alltid vara nedre kulan som blir glapp först :-)
Spindelled och länkarmsbussningar är svårare att hitta glapp i, de är alltid i spänn när bilen står still. Med fullt rattutslag så har man en chans att göra visuell inspektion av länkarmsbussningarna iaf ;-)
#1388782
Det kan va en brusten fjäder men det borde inte kännas i pedaler.
#1388795
_20200704_223042.JPG
_20200704_223042.JPG (611.29 KiB) Visad 1181 gånger
Tack för alla tipsen. :-)
Efter att ha krupit runt bilen i ösregn, till grannarnas förnöjelse.

Så är det fjädern vänster fram som numera är i två bitar.

Ska bli intressant att se om det går att köra 12 mil imorgon med husvagnen.
Men det borde gå, eftersom att det är fjädern fram som har gått.
#1388827
Det där skulle jag inte köra en meter med..
Har varit med om att fjädern klättrat ur tallriken och gått rätt in i däcket en gång. Som tur var hände det när jag backade ut från gårdsplanen hemma och skulle svänga.
#1388829
Jag skulle nog hissat upp bilen och försökt lirka bort den nedre delen av fjädern och försäkrat mig att den övre la sig bra i skålen innan jag körde något med bilen. Det kan som ovan sagt hända att en del av fjädern skruvar sig ut i däcket...
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]