Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
#1388594
Hej!
Jag tvättade bilen och sedan körde en runda och märkte att vid gaspådrag på tvåans växel slirar kopplingen. Jag kör lungt 10 minuter och sedan testar jag gasa på igen på tvåans växel och märker inte av att kopplingen slirar.
Är det någon som varit med om detta innan? Finns det något ställe där det kan komma in vatten på lamellen, funderar på om det lossnat någon tätning på sprängkåpan? Gäller en v70 2,4d 2010.
Tacksam för svar.
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1388646
Hur tvättar du? Sköljer lite försiktigt med en trädgårsdsslang på taket på bilen. Eller bombar du på med Max på en högtryckstvätt på nära håll med starka kemikalier direkt mot motor och kopplingskåpa?
Användarvisningsbild
av Fredrik84
#1388656
Jag tvättar alltid med trädgårdsslang. Men det var en hel del insekter i fronten så spolade mycket där. Fundera på om det kommit in mycket vatten genom grillen. Motortvätt har jag intr vågat mig på på dessa bilar.
Upplevde samma sak med kopplingen för något år sedan när jag körde i hällregn och skulle göra en omkörning och växlade ner till 5:an.
av Erik Å
#1388676
Det brukar sitta en gummipropp där hydraulröret går in till slavcylindern, iallafall på gamla M56. Kolla att proppen sitter som den ska. Annars kan man nog få in vatten om man spolar genom kylaren..
Edit: Sen finns det ett dräneringshål i botten av kåpan, det kan bli igensatt med smuts med tiden. Leta efter ett U-format jack i kanten på kåpan där den möter motorblocket tror jag. Borde i alla fall vara i lägsta punkten..
gummipropp..JPG
gummipropp..JPG (47.57 KiB) Visad 1071 gånger
av Erik Å
#1388694
På min V70 är det lättare att komma åt om man tar bort luftslangen till luftfilterboxen. Men min är 10 år äldre, det ser nog annorlunda ut på de senare :-)
av Cox
#1388739
Men hallå!

Hur i hela helv tror ni att vatten skall komma till kopplingen via grillen, om man spolar med en trädgårdsland???
Möjligtvis kan brandkåren lyckats med detta. Nä mera troligt är att kopplingen är påväg att lämna in mössan och tacka för sig!

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fredrik84
#1388797
Det är ju dock väldigt märkligt att han slirar just efter att jag tvättat bilen. Kollade runt sprängkåpan idag och kunde inte hitta något ställe där det kan komma in vatten. Under finns ett dräneringshål där det syns att det varit vatten som kommit ut.
Innan jag tvättade bilen hade vi gjort en resa med husvagnen på drygt 20 mil och ingen som helst tendens till att kopplingen slirar.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]