Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388442
Har då köpt mig liten Volvo kombi med automat,
Stora motorn är riktigt härlig och den går och växlar helt perfekt MEN ! men med 2an när den ska växla upp så slirar den ett tag för att sedan slänga i 3an och de gungar till ordentligt, väldigt irriterande fel, undrar om någon annan varit med om samma sak? OCH den är endast från 2 till 3 ingen annan växel??? tycker därför det är så konstigt samt endast när det är låga varv när jag gasar med mycket gas och snabbt up i varv från 2 till 3 så är det helt ok? men endast när jag fin glider typ ut från en parkering och ut på vägen då slirar det från 2 an och sen knycker i 3an ordentligt! vill även på peka att MECA bytta nyss min olja i växel lådan för en dag sedan? samma fel kvarstår.

Läste även lite på internet kan det vara något b4 lock? vad är det? samt Växellåds optimering eller kan man göra något sånt? hjälp tack!


Resten av växlarna tar den skitfint, som en typisk automatlåda.

Så vad tycker ni? Finns de något mer jag kan göra för att få de åtgärdat? Jag är ju rädd om bilen, vill inte att lådan ska rasa.... 23000 mil i dagsläget...

Nån annan med liknande erfarenheter?
#1388444
Min förra bil som var automat var liknande. Men då var det framförallt från nedväxling från 3an till 2an och det hände ibland att den kunde slå i 3an från 2an. Men var man mjuk på gasen gick det fint. Var så i flera tusen mil och störde mig inte så mycket tillslut. Men att den slog till ordentligt gjorde det väl inte riktigt.

En nollställning av adaption är nog det du menar med optimering, om det skulle hjälpa är jag osäker på.

B4 locket finns inte i den lådan, det fanns i den förra generationen med 5 stegad låda.
Senast redigerad av 1 peppepp, redigerad totalt 0 gånger.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]