Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiklander
#1388375
Hej!
Precis kört på en kort sträcka på grusväg (bor på landet, gör det ganska ofta), och nu började precis vänster framhjul att låta Något fruktansvärt, gissar på att Sten har fastnat eller dylikt kanske då jag inte haft problemet innan och det kom väldigt plötsligt.

Har inte kört upp i hastighet efter detta, kan jag göra det? Låter hela tiden, även när jag inte bromsar. Trafikfara?
Tack på förhand!
Hälsningar David
Senast redigerad av 1 Wiklander, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1388377
Ett vanligt sätt att försöka få bort stenar brukar vara att backa (eftersom stenen kilar sig in när bilen går åt andra hållet). Men i värsta fall kanske man måste demontera för att få bort den, om den har satt sig riktigt ordentligt.
av Wiklander
#1388379
Steffe3 skrev: tor 02 jul 2020, 18:28 Ett vanligt sätt att försöka få bort stenar brukar vara att backa (eftersom stenen kilar sig in när bilen går åt andra hållet). Men i värsta fall kanske man måste demontera för att få bort den, om den har satt sig riktigt ordentligt.
Hej! Tack för svar, är det dumt att köra iväg när det låter från hjulet även vid låga hastigheter?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1388381
Risken är ju att den nöter ner ett spår i bromsskivan, det har hänt på en av mina ganska nybytta skivor..

Det är antagligen inget som kommer rasa på stört, men ökat slitage och eventuellt påverkad broms skulle ju kunna vara några scenarion. Skulle nog försöka få bort den så fort som möjligt om det går.
av Wiklander
#1388396
Steffe3 skrev:Risken är ju att den nöter ner ett spår i bromsskivan, det har hänt på en av mina ganska nybytta skivor..

Det är antagligen inget som kommer rasa på stört, men ökat slitage och eventuellt påverkad broms skulle ju kunna vara några scenarion. Skulle nog försöka få bort den så fort som möjligt om det går.
Tack för hjälpen! Det löste sig, den släppte efter att ha backat en bit!
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1388445
Hade en för en vecka sedan som ramlade bort av sig själv. Öppet grus-"hål" i vägen. Som inte blivit asfalterat ännu va anledningen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]