Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetePetrol
#1388250
Jag har hittat denna på Blocket.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/90591888

Fullservad, men har inte fått fram ytterliggare dokumentation. Vill ju gärna att t ex bussningar och andra slitdelar är utbytta om jag ev köper den.

Jag undrar en sak ang service: kollar dom t ex bussningar vid serviceintervallerna och byter ut dessa vid behov, eller ingår detta inte?

Priset är skapligt tycker jag, men 40 000 mil är ju en del. Finns ett antal V70 med gamla karossen som är betydligt dyrare.
Vad tycker ni? Alla bilköp är ju ett lotteri :bored:
Användarvisningsbild
av peppepp
#1388259
Det är bara att ringa bilhandlaren och försöka få fram så mycket info som möjligt eller eventuellt kontakta tidigare ägare som jag kan se kört dryga 20k mil med den. Men en av de viktigaste sakerna kan jag tycka är att kolla så att lådan blivit servad under de 40k milen då det inte ingår i vanlig service.

Bakvagnsbussningarna är en vanlig svag punkt på denna bil och de märks när dem blir dåliga då bilen blir spårig och allmänt ostadig. Ta en provtur.

Men som du säger, alla bilköp är ett typ av lotteri. Kanske får du en bil som är problemfri i flera tusen mil eller så blir det en del reperationer.
av Dieselnordlöf
#1389112
Jag har uteslutande i mitt liv kört långmilare. Den XC70 -12 jag köpte för mindre än en vecka sedan är den som rullat minst med 24600mil.

XC70 -08 som jag säljer iväg nu har rullat 31800 och den går bra. Hade en Audi S8 2000 (360hk) med tiptronic ett tag och den tyckte folk kändes som ny att köra i motor och låda, den hade rullat 36000mil

Men ska man köpa en med höga mil ska det ju vara ett riktigt bra pris såklart.

Det bästa är många mil på få år, typ resande säljare etc som plöjer 6000mil om året, dock är dessa ofta väldigt blästrade då de inte kör så lungt
Användarvisningsbild
av apersson850
#1389118
Jag har kört båda delar. Förra bilen jag köpte ny hade gått 50000 mil när jag gav upp den. Hur länge den här håller vet jag inte. Den är också köpt ny. Nu har den passerat 31000 mil.
av PetePetrol
#1389201
Dieselnordlöf skrev: mån 06 jul 2020, 16:35 Jag har uteslutande i mitt liv kört långmilare. Den XC70 -12 jag köpte för mindre än en vecka sedan är den som rullat minst med 24600mil.

XC70 -08 som jag säljer iväg nu har rullat 31800 och den går bra. Hade en Audi S8 2000 (360hk) med tiptronic ett tag och den tyckte folk kändes som ny att köra i motor och låda, den hade rullat 36000mil

Men ska man köpa en med höga mil ska det ju vara ett riktigt bra pris såklart.

Det bästa är många mil på få år, typ resande säljare etc som plöjer 6000mil om året, dock är dessa ofta väldigt blästrade då de inte kör så lungt
Hade några av bilarna automatlåda? Bytte du oljan i växellådan? Ja , det är ju ofta år och ålder som sliter mest på bilar.
av Rådlös
#1389206
PetePetrol, du frågade om bussningar och liknande. Var 6 000 mil är det kontroll på upphängning och fjädring mm. på V70. Både fram och bak. Man får väl anta att det kollas just bussningar då.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1389230
Efter ca 30000 mil fick jag byta de ökända bärarmsbussningarna bak på min XC70.
Även om frågan inte var riktad till mig så byter jag olja i automatlådan, när sådan finnes, var 12000 mil.
av PetePetrol
#1389259
Ok, stort tack för era svar.
Det är så intressant ang bilhandlare; man ringer och ställer frågor om bilar, och deras slutfras är nästan alltid: DET ÄR MÅNGA SOM RINGER PÅ DEN SÅ DU MÅSTE NOG SLÅ TILL SNABBT OM DU VILL HA DEN. Sen ligger den kvar på Blocket i flera veckor😉

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]