Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388105
Tack för svar, VolvoB20. Dra nya kablar känns inte riktigt som något jag kan lägga min tid på så får väl köra utan spänningsvakten. Blir väl att fundera på hur mycket väskan drar i de fall vi stannar till istället.

Någon som vill köpa en bättre begagnad spänningsvakt? :-) Eller så hittar jag något användningsområde i husvagnen (nya med vagn).
#1388121
Jag har bytt min Peltierbox mot en kompressorbox (som bara drar 1/5 del av en peltier) nu och har placerat ett mindre batteri vid boxen och låter batteriet laddas när man kör så behöver jag inte bry mig om spänningsfallet längre
#1388129
VolvoB20 skrev: ons 01 jul 2020, 11:47 Jag har bytt min Peltierbox mot en kompressorbox (som bara drar 1/5 del av en peltier) nu och har placerat ett mindre batteri vid boxen och låter batteriet laddas när man kör så behöver jag inte bry mig om spänningsfallet längre
Har funderat på det men kan inte riktigt motivera kostnaden. Egentligen borde jag väl lösa det med kylklampar istället men det händer att vi kopplar vi upp boxen mot 230v och att den blir stående någon dag, så har ju sina fördelar även om det är ineffektivt och högljutt.

Vad kör du för box?
#1388186
Daviddd skrev: ons 01 jul 2020, 12:14
VolvoB20 skrev: ons 01 jul 2020, 11:47 Jag har bytt min Peltierbox mot en kompressorbox (som bara drar 1/5 del av en peltier) nu och har placerat ett mindre batteri vid boxen och låter batteriet laddas när man kör så behöver jag inte bry mig om spänningsfallet längre
Har funderat på det men kan inte riktigt motivera kostnaden. Egentligen borde jag väl lösa det med kylklampar istället men det händer att vi kopplar vi upp boxen mot 230v och att den blir stående någon dag, så har ju sina fördelar även om det är ineffektivt och högljutt.

Vad kör du för box?
Dometic Waeco CoolFreeze CFX-40 på 40 liter.

Fördelen är att den klarar att hålla -18 grader även om det är svinvarmt i bilen, om man nu vill ha så kallt. Den får även tjänstgöra hemma inför fest om kylen är överfull och på bilsemester får den hänga med upp på rummet med kalla drycker, joghuft, ost korv och smör till frukost när vi bor på billiga motell på bilsemestern. Har även hängt med i båten.
Det är lite lättare att räkna hem den när man använder den till mycket.

Fördelen med kompressorboxen är att den håller kylan länge utan ström. Peltierboxen blir ju varm så snabbt för peltierelementet leder ju värme/kyla snabbt även avslagen. Med några juicepaket i kompressorboxen kan man ju dra på kylan sista milen innan man är framme så de fryser, då håller sig boxen kall hela dagen utan ström. Boxen är så snål att en liten solcell som laddar batteriet ger ström nog att hålla igång den om man är ute i skogen en vecka tex.
#1388574
VolvoB20 skrev: ons 01 jul 2020, 16:56
Daviddd skrev: ons 01 jul 2020, 12:14
VolvoB20 skrev: ons 01 jul 2020, 11:47 Jag har bytt min Peltierbox mot en kompressorbox (som bara drar 1/5 del av en peltier) nu och har placerat ett mindre batteri vid boxen och låter batteriet laddas när man kör så behöver jag inte bry mig om spänningsfallet längre
Har funderat på det men kan inte riktigt motivera kostnaden. Egentligen borde jag väl lösa det med kylklampar istället men det händer att vi kopplar vi upp boxen mot 230v och att den blir stående någon dag, så har ju sina fördelar även om det är ineffektivt och högljutt.

Vad kör du för box?
Dometic Waeco CoolFreeze CFX-40 på 40 liter.

Fördelen är att den klarar att hålla -18 grader även om det är svinvarmt i bilen, om man nu vill ha så kallt. Den får även tjänstgöra hemma inför fest om kylen är överfull och på bilsemester får den hänga med upp på rummet med kalla drycker, joghuft, ost korv och smör till frukost när vi bor på billiga motell på bilsemestern. Har även hängt med i båten.
Det är lite lättare att räkna hem den när man använder den till mycket.

Fördelen med kompressorboxen är att den håller kylan länge utan ström. Peltierboxen blir ju varm så snabbt för peltierelementet leder ju värme/kyla snabbt även avslagen. Med några juicepaket i kompressorboxen kan man ju dra på kylan sista milen innan man är framme så de fryser, då håller sig boxen kall hela dagen utan ström. Boxen är så snål att en liten solcell som laddar batteriet ger ström nog att hålla igång den om man är ute i skogen en vecka tex.
Önskar nästan jag hade behov av en men med de priserna får det vänta.
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]