Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm7ovk
#1387598
Står och skall till att byta kamrem på min V70 2.5FT. Det sitter ett motorfäste precis intill remmen, något det inte gjort på de andra V70 jag haft och som jag bytt rem på. Har väl inte tänkt på det förrän nu... Måste man demontera fästet för att byta remmen?
Någon som har några bilder?
Finns ju inte med i Haynes och enligt uppgift så kommer de inte göra någon bok för 2.5FT heller. Tips på annan servicebok?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1387599
Nu har jag ingen koll på kamremsbyten, men är det fästet till höger upptill på motorn (i färdriktningen, förstås)? I så fall håller den inte i någon vikt, och går att ta loss utan problem.
av Millea
#1387636
Ja du får ta bort det övre momentstaget först, sedan pallar du upp motorn med en domkraft och gummikloss.

Efter det så kan du ta bort motorfästet som sitter med 3 skruv, och sedan tar du bort motorkudden som också sitter med 3 skruv.
När detta är gjort så finns det hyfsat med plats att byta vattenpump, kamremmen och löp/spännrulle.
Användarvisningsbild
av DTJ
#1387641
Steffe3 skrev:Nu har jag ingen koll på kamremsbyten, men är det fästet till höger upptill på motorn (i färdriktningen, förstås)? I så fall håller den inte i någon vikt, och går att ta loss utan problem.
Gör man så, då får man problem!
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1387642
DTJ skrev:
Steffe3 skrev:Nu har jag ingen koll på kamremsbyten, men är det fästet till höger upptill på motorn (i färdriktningen, förstås)? I så fall håller den inte i någon vikt, och går att ta loss utan problem.
Gör man så, då får man problem!
Det går att byta utan att stödja upp åtminstone, trodde inte det påverkade ett rembyte, men som sagt har jag inte koll på just såna (kamremsbyten) :-D
Användarvisningsbild
av DTJ
#1387645
Steffe3 skrev:Nu har jag ingen koll på kamremsbyten, men är det fästet till höger upptill på motorn (i färdriktningen, förstås)? I så fall håller den inte i någon vikt, och går att ta loss utan problem.
Gör man så, då får man problem!
Steffe3 skrev:
DTJ skrev:
Steffe3 skrev:Nu har jag ingen koll på kamremsbyten, men är det fästet till höger upptill på motorn (i färdriktningen, förstås)? I så fall håller den inte i någon vikt, och går att ta loss utan problem.
Gör man så, då får man problem!
Det går att byta utan att stödja upp åtminstone, trodde inte det påverkade ett rembyte, men som sagt har jag inte koll på just såna (kamremsbyten) :-D
Jag har bytt kamrem på min bil, om man inte stöder motorn och tar bort motorfästet på höger sida blir det inge bra
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1387694
DTJ skrev:
Steffe3 skrev:Nu har jag ingen koll på kamremsbyten, men är det fästet till höger upptill på motorn (i färdriktningen, förstås)? I så fall håller den inte i någon vikt, och går att ta loss utan problem.
Gör man så, då får man problem!
Steffe3 skrev:
DTJ skrev: Gör man så, då får man problem!
Det går att byta utan att stödja upp åtminstone, trodde inte det påverkade ett rembyte, men som sagt har jag inte koll på just såna (kamremsbyten) :-D
Jag har bytt kamrem på min bil, om man inte stöder motorn och tar bort motorfästet på höger sida blir det inge bra
Undrar om vi pratar om samma fäste (momentstaget), jag tänker på det han byter i


men ni kanske menar något annat? Nu byter dom visserligen på en 6:a men det ser inte ut att vara någon större vikt på just det fästet åtminstone.

Blir lite fundersam nämligen då jag har ett ligger jag har tänkt byta vid tillfälle, just för att det skulle vara enkelt :-) Men kanske får tänka om lite, så jag inte gör nåt dumt ;p
av sm7ovk
#1388953
Har kämpat med den idag :-( . Pallat upp motorn undertill och inga problem med att få av hållaren/stag. Även remmen till generatorn var lätt att få av, men värre med hjulet på vevaxeln. Mutterknackaren får inte av den och dessutom började jag fundera på hur den skall på igen. Hittade en Youtube där man nämner 300Nm och då måste man nog ha tag på det mothållsverktyg som finns tex på Kamasa. Någon som har tips på var det finns att få tag på i Malmötrakten? Försökte med mothåll enligt Haynes men antingen har jag för klena järn eller så... det funkade inte.
Hade inte tänkt byta vattenpumpen, bilen har bara gått 15000mil, men däremot generator-remmen. AC-remmen får nog vara, den kan jag heller inte riktigt klurat ut hur den skall av.
Dåligt med videos på Youtube också - så har någon tips på någon bra hade det varit fint!

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]