Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hioda
#1386664
Hej,
1.) Jag vet att detta är en "long-shot" men kollar om någon kanske har någon ide. Jag kan höra ett svagt visslande eller vinande ljud som kommer vid ca 80km/h och håller i sig till runt 100km/h. Jag kan inte lokalisera från var i bilen.

2.) Nästa ljud jag hör är vid stillastående då jag varvar upp lite och sedan direkt släpper gasen så är det något som visslar till precis innan motorn går ner på tomgångsvarv.

Jag har lättat på oljestickan för att se att det inte är vevhus/oljefälla, ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1386680
Låter som avlastningsventilen till turbon. Även kallad dumpventil.
Utan att veta vad det är för bil och motor är det svårt att gissa närmre.
Kan säkert vara samma fel som orsakar båda ljuden. Själv hade jag, som många andra, problem med att limmet som framrutan är limmad med börjat släppa vilket medförde att det började vissla runt 70-80 ungefär. Märktes väl när man tryckte på vindrutan inifrån så ändrade ljudet drastiskt karaktär.
av Erik Å
#1386812
Det är inte något ventilationsutblås som visslar? Ändras ljudet med fläkthastigheten eller ändrade ventilationsinställningar? I min gamla V70 så visslar utblåsen på brädan en liten aning när de är nästan helt stängda
Är det något med motorn så borde rimligen ljudet försvinna om du frirullar med motorn på tomgång
Dörrspringor kan man prova tejpa på utsidan för att se (höra) om det blir tystare
Användarvisningsbild
av Hioda
#1386867
Hej alla och tack för era svar! Uppskattat!

@Variosboy, En Volvo V70 FT 2011 som framgår i min "sig" :) Det känns inte som att det skulle vara framrutan, men jag ska testa. Dumpventilen, hur kan man testa den hypotesen?

@DTJ, Kanske... som jag sa, jag är öppen för alla bra förslag. Är det remmen eller generatorn i sig du åsyftar till?

@Erik Å, Nej, det är inte ventilationen, det har jag kollat. Det förstnämnda som är mer som ett vinande tilltar något när jag ger gaspådrag då jag ligger mellan 80 och 100.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1386935
Ventilen har tre anslutningar, två grova och en tunn. Den tunna är ansluten till insuget för att hjälpa fjädern att hålla ventilen stängd så länge det finns laddtryck på insugssidan av spjället. Det ska alltid vara helt tätt mellan den slangen å de andra, större hålen. Så man kan släppa på den från insuget och suga i den med munnen för att se att det är tätt.
Användarvisningsbild
av Hioda
#1386948
Variosboy skrev: ons 24 jun 2020, 14:32 Ventilen har tre anslutningar, två grova och en tunn. Den tunna är ansluten till insuget för att hjälpa fjädern att hålla ventilen stängd så länge det finns laddtryck på insugssidan av spjället. Det ska alltid vara helt tätt mellan den slangen å de andra, större hålen. Så man kan släppa på den från insuget och suga i den med munnen för att se att det är tätt.
Jag har letat och jag tror ite jag har någon dumpventil :oops:
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)