av Dieseltorsken - mån 08 jun 2020, 12:32
- mån 08 jun 2020, 12:32
#1384008
Det är en sak som fångar min uppmärksamhet!
Du skriver "men mäter spänning runt 12.6V", det är tyvvär ett jättevanligt missförstånd att man skulle kunna koppla på voltmetern en stund och då utläsa något om batteriets kondition.
DET KAN MAN INTE! Även ett urladdat batteri ger, medan det inte belastas nämnvärt, spänning en bra bit över 12 Volt. Men med högre strömuttag så uppstår ännu större spänningsfall än normalt (och startmotorn=garanterat det mest låg-ohmiga du har på hela bilen).
Den har stått en tid säger du.
Och batterier i en privatbil brukar hålla sex år eller kanske lite mer, har du någonsin bytt? Om inte så ligger ett byte ändå nära i tid och det är kanske så att du förlorar tid på att envisas med att ladda ett gammalt som dessutom tog stryk av att bilen blev stående en tid.
Du skriver "men mäter spänning runt 12.6V", det är tyvvär ett jättevanligt missförstånd att man skulle kunna koppla på voltmetern en stund och då utläsa något om batteriets kondition.
DET KAN MAN INTE! Även ett urladdat batteri ger, medan det inte belastas nämnvärt, spänning en bra bit över 12 Volt. Men med högre strömuttag så uppstår ännu större spänningsfall än normalt (och startmotorn=garanterat det mest låg-ohmiga du har på hela bilen).
Den har stått en tid säger du.
Och batterier i en privatbil brukar hålla sex år eller kanske lite mer, har du någonsin bytt? Om inte så ligger ett byte ändå nära i tid och det är kanske så att du förlorar tid på att envisas med att ladda ett gammalt som dessutom tog stryk av att bilen blev stående en tid.