Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1384008
Det är en sak som fångar min uppmärksamhet!
Du skriver "men mäter spänning runt 12.6V", det är tyvvär ett jättevanligt missförstånd att man skulle kunna koppla på voltmetern en stund och då utläsa något om batteriets kondition.
DET KAN MAN INTE! Även ett urladdat batteri ger, medan det inte belastas nämnvärt, spänning en bra bit över 12 Volt. Men med högre strömuttag så uppstår ännu större spänningsfall än normalt (och startmotorn=garanterat det mest låg-ohmiga du har på hela bilen).

Den har stått en tid säger du.
Och batterier i en privatbil brukar hålla sex år eller kanske lite mer, har du någonsin bytt? Om inte så ligger ett byte ändå nära i tid och det är kanske så att du förlorar tid på att envisas med att ladda ett gammalt som dessutom tog stryk av att bilen blev stående en tid.
#1384009
Att startspärren börjar prata på displayen till följd av ett rejält spänningsfall (till allt i hela bilen så klart) under den korta stunden som startmotorn gick (eller inte riktigt orkade gå ens) verkar inte otroligt, men jag är inte himla insatt i just din bils startspärr. Det är kanske inte de på Bilia heller.... (och hur är det ens möjligt att ta så lång tid på sig innan man byter vindrutan?!?)
#1404977
1463 är väl relaterat till trycksensor A/C

Kanske trasig elektronikenhet i nyckeln så inte immobolizern känner av den.

Prova ta ur batteriet och plocka ur kretskortet ur nyckeln och ta en titt om det finns någon synlig spricka i någon lödning, är det värmerelaterat så löd om de punkter du ser
#1409029
Jag har lite av ett liknande problem med vår V70.
Köpte den för en tid sedan och har funkat tills för ett par dagar sedan.

När startproblemen uppstod upptäckte jag att batteriet var tokslut, dippade ner till 4 volt efter startförsök.
Köpte ett nytt batteri och bilen gick igång direkt, fine tänkte jag och stängde av bilen.
Lite senare skulle en annan familjemedlem ta bilen en sväng.
Återigen samma problem, maler på startmotorn och larmar för diverse felmeddelanden, svårtstartad till att inte starta alls.. :-(
Tänkte filma då man inte hinner läsa alla koder,,,,
Vad som är gjort förutom batteribytet är LED-belysning i kupen, Bakljuskonvertering med piratmodul samt LED bak skyltbelysningen. :oops:
Kan detta påverka canbus-systemet?
Vidare är larmet för huvlåset byglat tillfälligt innan jag hinner byta det.
Jag vet att man bör backa tillbaka och återställa vad man förändrat sedan fel uppstod.
Så felsökning pågår, men är öppen för input om vad det kan vara.
En annan sak som jag funderar på är kondens, inget jag tänkte på vid bilköp, man är alltid efterklok.
Bilen var varmkörd när vi tittade på den och allt verkade ok.
Endast en nyckel finns till bilen, annars kunde man försöka med extranyckeln.
Ny nyckel kommer införskaffas.
Känns som det är läge att införskaffa en icarSoft.
#1444993
Uppdatering på mysteriet!
Efter att låsenheten bytts ut av Bilia fungerade allt bra hela vintern. Bilen började krångla igen i mars med samma fenomen och lämnades in igen. Låsenheten byttes på nytt.
En vecka senare och samma fel igen.
Jag kollade runt på några engelskspråkiga forum och minst två hade haft fel på kabeln till låsenheten så jag påpekade det till mekanikern på Bilia.
Mycket riktigt... det var glapp i kontakten till styrenheten.

Lite trist att det inte ens märkesverkstan kan reda ut sånt här på fyra besök. Just moderna lås kan ju bara programmeras av märkesverkstad så man är ju utlämnad till dem.

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]