Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383591
Efter mina 8 helt problemfria år kom detta:
Vår V70 har stått på Bilia i c:a 5 veckor för byte av krossad ruta. Fick tillbaka den och allt verkar bra.
Tre dagar senare kan inte sambon starta efter en utflykt. Jag kommer till undsättning med en 240.

Jag tänkte direkt att batteriet laddat ur under verkstadsbesöket men mäter spänning runt 12.6V. Kopplar på startkablar till 240:n och försöker starta ett flertal gånger.
Bilen har lite hyss för sig. Vid ett tillfälle hostar startmotorn igång men ingen start. Efter några försök vill den inte alls och allt slocknar på panelen. Nyckeln fastnar och kan inte tas ut. "Startspärr Nytt startförsök" dyker upp på panelen.
Väntar några minuter och nyckeln kan tas in och ut igen men inget händer när man trycker på startknappen. Är just beredd att överge allt då den plötsligt går igång som inget hänt. Kör hem och parkerar.
Dagen efter: Handlar och monterat ett nytt originalbatteri och hoppas det var det som var problemet. (Det var det ursprungliga batteriet som satt i så det verkade rimligt att få byta efter 11 år)


Två dagar senare: Ännu en "Startspärr Nytt startförsök" efter en kortare tur men startar igen efter några minuter.

Fyra dagar senare: Kör några ärenden med ungefär 5 starter utan fel. Kör sedan 10 mil och stannar och stänger motorn. Testar att ta ut och in nyckeln och starta igen. Samma problem som första gången händer igen. Nyckeln fastnar men släpper efter nån minut. Motorn försöker starta en gång men avbryter igen. "Startspärr Nytt startförsök"dyker upp på display.

Går ut till bilen c:a tre timmar senare och den startar direkt.

Mina gissningar just nu: Värmerelaterat eller avgnagda/avskavda kablar. Ska ta en djupare titt under nationaldagen.

När bilen väl startat så fungerar allt som det ska. Inga felkoder på displayen
IMG_1242.jpg
IMG_1242.jpg (128.63 KiB) Visad 3569 gånger
Senast redigerad av 1 plan9, redigerad totalt 0 gånger.
#1383593
Instruktionsboken säger bara nedanstående, vilket känns väldigt kryptiskt...

Fel på fjärrnyckelfunktionen under starten.
Om felet kvarstår; kontakta en auktoriserad Volvoverkstad.


Det kvittar vilken nyckel ni använder, samma fel med båda?
#1383596
Spotta ut den borde den göra, tycker jag. Låset är väl motoriserat i dessa?
Har ni aldrig bytt batteri i nycken så är det kanske ändå dags, det är ju den billigaste saken att testa sig fram med. Köp bara inte de billigaste batterierna, vi är många som upplever att de inte håller måttet över tid.
Jag brukar köpa Duracell, Philips eller GP.
Annars skulle jag gissa att felet sitter i tändningslåset, men du behöver läsa ut felkoder med Volvos VIDA.
Förmodligen finns det någon annan här som har varit med om samma sak och kan bistå med egna erfarenheter.
#1383727
Nej, nyckeln är helt ensam. Inga nyckelringar eller annat.
Var ute och kollade runt idag. Kan inte se några uppenbara kabelbrott eller avgnagningar. Kollade över säkringar och drog ut och in dem. Tog av batterikablar och rensade anslutningar.
Kopplade in en simpel OBD-läsare som fick fram en felkod:

P1463(00)
Raw code: 146300
ECU: Engine control unit
Status: Test failed since last DTC clear
OBDII: A/C Pressure Sensor Insufficient Pressure Change



Samma fel som dagen innan. Bilen startar direkt när den är kall men trilskas när den är varm.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...