Att min motor tappade kraft är en underdrift... snarare att den dog som en klubbad säl för några sekunder och effekten är som du beskriver som vid motorbromsning. En gång är ingen gång men efter att det hände andra gången så körde jag hem och ställde bilen tills det blev lagat - det vore en mardröm om sådant händer tex vid en knepig omkörning.
Helt rätt, sensorn sitter vid fuel rail vid pilen till vänster i denna bild. Pilen till höger visar var shrader-ventilen för att släppa bränsletrycket finns:
overview.png (1.31 MiB) Visad 1889 gånger
Proceduren
1. Enligt en del instruktioner ska man avlägsna säkringen till bränslepumpen (se manual) och starta motorn, kör tills den stannar och upprepa. Jag hoppade över detta steget (bl a eftersom bilen stått några dagar) och hoppade direkt på nästa punkt.
2. Lossa batteriets minuspol - har man precis haft motorn igång så ska man visst vänta några minuter så att alla system går i viloläge.
3. Bulla upp med plastpåsar och trasor kring shrader-ventil och bränsletryckssensor för att fånga upp bränslespill som kommer att ske.
4. Skruva loss den blå hatten på schrader-ventilen, tryck in piggen med lämpligt verktyg typ liten drivdorn och släpp bränsletrycket (håll en trasa för eftersom det skvätter litet). Skruva tillbaks hatten.
shrader.png (1.5 MiB) Visad 1889 gånger
5. Demontera kamremskåpan, två T30 som sitter rätt bra. Jag körde litet försiktigt med en slagskruvdragare på låg effekt. Bara att dra bort den sedan, tror jag lossade oljepåfyllningslocket också man får se vad som behövs.
kamremskåpa.png (1.67 MiB) Visad 1889 gånger
6. Lossa kontakten till sensorn, skruva ur sensorns fastsättningsskruv - T25 tror jag - med en sån där torx-nyckel jag visade innan (kunde inte komma åt alls med bits, bitshållare osv - för trångt). OBS: ha stenkoll på denna skruv så den inte tappas ner i tex generatorn som sitter därunder... !
20200502_224133.jpg (643.98 KiB) Visad 1757 gånger
sensor.png (1.59 MiB) Visad 1889 gånger
7. Förbered den nya sensorn så du har den redo med litet vaselin runt tätningen. Torka rent vid sensorn så gott det går.
8. Ta loss den gamla sensorn, kan sitta rätt ordentligt så man får trixa och vicka litet. Var beredd med trasorna för nu kommer det en skvätt bensin till.
9. Sätt dit den nya sensorn, OBS lirka den försiktigt på plats så att tätningen inte skadas! Fäst med skruven, dra åt och kontrollera att sensorn sitter som den ska. Anslut kontakten på nya sensorn.
10. Återmontera kamremskåpan, glöm inte att det sitter en plasthake på baksidan mot torpedväggen som man får känna sig fram till att den hamnar rätt. Jag körde ner kameran där bakom och fotade i blindo, tror att det var den plastflärpen som hamnade på bild här:
plasthake.png (611.5 KiB) Visad 1889 gånger
11. Bort med alla bränsleindränkta trasor och dylikt. Bra idé att vänta några timmar så att ev spilld bensin får dunsta bort.
12. I med säkringen till bränslepumpen om den demonterats, på med minuspolen. Nu surrar det och donar i motorn när alla systemen vaknar till liv.
13. Starta motorn. Jag trodde man skulle behöva nöta litet på starten men nix, den startade omedelbart precis som vanligt. Jag var litet extra försiktig också och hade frugan att stå i standby med brandsläckare om det skulle hända något under starten.
14. Kolla noga så inga läckage förekommer.
______
PS. Eftersom man kopplat loss batteriet så kommer man att få felkoder och kanske felfunktion på fönsterhissarna, dessa behöver kalibreras/återställas enligt manualen. Dvs hissa upp till stopp, vänta ett par sekunder. Hissa upp igen vänta ett par sekunder... om man gjort rätt så funkar det annars kolla manualen igen

Jag får fortfarande felkoder på dessa fönsterhissar trots att det fungerar precis som det ska...