Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nithol
#1383564
Hej,

Skulle behöva lite råd.
Bilen har "hostat" ett tag nu, kan uppstå lite närsomhelst. Känns som att den får för lite bensin. När det uppstår så måste man släppa gasen ett par sekunder sedan kan det gå bra att köra vidare några km.
Detta har pågott ett bra tag nu, i tisdags tändes den gula motorlampan (Fel på avgasrening).
Läste ut felkoder som ni kan se på bilderna.

Ska jag börja med bränslefilter? Bränsletrycksregulator?
IMG_20200601_160708.jpg
IMG_20200601_160708.jpg (490.04 KiB) Visad 2022 gånger
IMG_20200601_160719.jpg
IMG_20200601_160719.jpg (537.03 KiB) Visad 2022 gånger
av Leopold
#1383773
Jag har haft samma felkod ”bränsleskena tryckgivare hög ingång” på min S80 2.5T -07, bytte för ett tag sedan den där bränsletryckssensorn och problemet försvann. Dina övriga felkoder kan ev vara konsekvensfel av detta så börja med att byta den, nolla felkoderna och se om problemet löses och att den inte sätter felkoder kring detta igen.

Mina symptom var att motorn helt plötsligt tappade kraft under några sekunder vid körning i jämn fart, sedan kom kraften tillbaka som om inget hänt. Ingen motorlampa tändes, allt var normalt igen. Jag körde hem och ställde bilden i garaget, läste ut den där felkoden och beställde sensorn. Körde inget mer med bilen tills felet var fixat (har en kärra till så det gick ju bra).

Kan återkomma med en instruktion om du behöver men ett hett tips är att skaffa torx-nycklar typ dessa för att kunna komma åt att byta sensorn för det är förbannat trångt om man inte vill demontera en massa grejer i onödan: https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000032380

PS.

Sensorn ser ut så här, kostar ca en femhundring på onlinebutikerna (det är den gamla sensorn du ser bredvid asken):
8C74F9EC-3079-4AAD-992C-31ED91A16AB4.jpeg
8C74F9EC-3079-4AAD-992C-31ED91A16AB4.jpeg (75.2 KiB) Visad 1974 gånger
Viktigt att ha litet vaselin på den där blåa tätningen så den glider på plats utan att skadas.
av Nithol
#1383950
@Leopold, Då har vi samma symptom, motorn brölar mer än att tappa kraft. Blir liksom som motorbroms ett par sekunder om man ska jämföra det med något.
Denna regulatorn sitter vid fuelrailen gissar jag? Får se om man kan få tag i en och byta.
Funderar på att ta bränslefiltret samtidigt, det sitter väl ganska lättåtkomligt framför vänster bakdäck på våra bilar?
Tack för hjälpen!
av Leopold
#1383995
Att min motor tappade kraft är en underdrift... snarare att den dog som en klubbad säl för några sekunder och effekten är som du beskriver som vid motorbromsning. En gång är ingen gång men efter att det hände andra gången så körde jag hem och ställde bilen tills det blev lagat - det vore en mardröm om sådant händer tex vid en knepig omkörning.

Helt rätt, sensorn sitter vid fuel rail vid pilen till vänster i denna bild. Pilen till höger visar var shrader-ventilen för att släppa bränsletrycket finns:
overview.png
overview.png (1.31 MiB) Visad 1889 gånger


Proceduren

1. Enligt en del instruktioner ska man avlägsna säkringen till bränslepumpen (se manual) och starta motorn, kör tills den stannar och upprepa. Jag hoppade över detta steget (bl a eftersom bilen stått några dagar) och hoppade direkt på nästa punkt.

2. Lossa batteriets minuspol - har man precis haft motorn igång så ska man visst vänta några minuter så att alla system går i viloläge.

3. Bulla upp med plastpåsar och trasor kring shrader-ventil och bränsletryckssensor för att fånga upp bränslespill som kommer att ske.

4. Skruva loss den blå hatten på schrader-ventilen, tryck in piggen med lämpligt verktyg typ liten drivdorn och släpp bränsletrycket (håll en trasa för eftersom det skvätter litet). Skruva tillbaks hatten.
shrader.png
shrader.png (1.5 MiB) Visad 1889 gånger
5. Demontera kamremskåpan, två T30 som sitter rätt bra. Jag körde litet försiktigt med en slagskruvdragare på låg effekt. Bara att dra bort den sedan, tror jag lossade oljepåfyllningslocket också man får se vad som behövs.
kamremskåpa.png
kamremskåpa.png (1.67 MiB) Visad 1889 gånger
6. Lossa kontakten till sensorn, skruva ur sensorns fastsättningsskruv - T25 tror jag - med en sån där torx-nyckel jag visade innan (kunde inte komma åt alls med bits, bitshållare osv - för trångt). OBS: ha stenkoll på denna skruv så den inte tappas ner i tex generatorn som sitter därunder... !
20200502_224133.jpg
20200502_224133.jpg (643.98 KiB) Visad 1757 gånger
sensor.png
sensor.png (1.59 MiB) Visad 1889 gånger
7. Förbered den nya sensorn så du har den redo med litet vaselin runt tätningen. Torka rent vid sensorn så gott det går.

8. Ta loss den gamla sensorn, kan sitta rätt ordentligt så man får trixa och vicka litet. Var beredd med trasorna för nu kommer det en skvätt bensin till.

9. Sätt dit den nya sensorn, OBS lirka den försiktigt på plats så att tätningen inte skadas! Fäst med skruven, dra åt och kontrollera att sensorn sitter som den ska. Anslut kontakten på nya sensorn.

10. Återmontera kamremskåpan, glöm inte att det sitter en plasthake på baksidan mot torpedväggen som man får känna sig fram till att den hamnar rätt. Jag körde ner kameran där bakom och fotade i blindo, tror att det var den plastflärpen som hamnade på bild här:
plasthake.png
plasthake.png (611.5 KiB) Visad 1889 gånger
11. Bort med alla bränsleindränkta trasor och dylikt. Bra idé att vänta några timmar så att ev spilld bensin får dunsta bort.

12. I med säkringen till bränslepumpen om den demonterats, på med minuspolen. Nu surrar det och donar i motorn när alla systemen vaknar till liv.

13. Starta motorn. Jag trodde man skulle behöva nöta litet på starten men nix, den startade omedelbart precis som vanligt. Jag var litet extra försiktig också och hade frugan att stå i standby med brandsläckare om det skulle hända något under starten.

14. Kolla noga så inga läckage förekommer.

______
PS. Eftersom man kopplat loss batteriet så kommer man att få felkoder och kanske felfunktion på fönsterhissarna, dessa behöver kalibreras/återställas enligt manualen. Dvs hissa upp till stopp, vänta ett par sekunder. Hissa upp igen vänta ett par sekunder... om man gjort rätt så funkar det annars kolla manualen igen :-) Jag får fortfarande felkoder på dessa fönsterhissar trots att det fungerar precis som det ska...
Senast redigerad av 3 Leopold, redigerad totalt 0 gång.
#1384026
Här är en annan liten behändig låda med grejor från Biltema, som är mycket bra när det är trångt att komma åt. Spärrnyckeln som medföljer medger att man sätter bitsen direkt i spärrnyckeln, något som ger en väldigt låg nyckel. Den har jag haft användning av många gånger, när inte ens de vanliga nycklarna kommer in.
Bitssats
#1384171
apersson850 skrev:Spärrnyckeln som medföljer medger att man sätter bitsen direkt i spärrnyckeln, något som ger en väldigt låg nyckel.
Bra tips, tack! Jag var faktiskt på biltema och letade efter något dylikt, detta efter att ha försökt komma åt med en naken T25-bit och 1/4” ringnyckel... dömt att misslyckas och jag höll på att nästan tappa ner bitset i generatorn och fick fiska upp med plockmagnet :-o

Lätt att man glömmer småfadäser, viktigt att inte fumla i det här momentet så jag lade till det i punktlistan.

Just i detta fall funkade en torxnyckel bra men då vet jag att det finns sluga lösningar för framtida behov!
Fläktmotor

löste problemet var kortslutning :P

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog h[…]

Kör du via telefonen kan det vara som s&ari[…]

V60 och mönsterdjup

Hade samma dilemma. Knappt 3mm kvar på tv&ar[…]