Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383275
Tjo!
V70 My10 2.5FT 23k mil

Snabba fakta:
Köpte bilen nyservad för 3 år sedan.
Körde 1500mil. Ingen oljeförbrukning
-Service-
Larm låg nivå olja efter 3 mil
Fyllde ca 1 liter
Under de första 500 milen fick jag slå i ca 3 liter olja, resterande 1000mil ingen oljeförbrukning...
-Service-
Samma visa omigen.
-service-
Larmar igen efter ett par mil låg nivå olja.
Fyller ca 5dl. Max på stickan.
Kör ca 6 mil. Larmar låg nivå igen.
Kollar stickan 2 streck.
Väntar 20min och kollar igen. Fullt.
Kör 6 mil larm nivå. Kollar stickan 1 streck.
Väntar 20min - Nära max på stickan.
Fyllde 1 dl.
Larm igen.

Vad är det som händer med bilen. Ibland slukar den olja ibland inte, ibland laramar den fast det är fullt och ibland är allt som det ska. Jag vet att den drar olja av någon anledning VARJE gång efter service, sen slutar det också av okännd anledning plötsligt. Förlarmet kommet heller aldrig längre utan direkt den röda treangeln att FYLL OLJA!. Är det givaren som spökar eller har jag fullt med spån i tråget så motorn tömer hela skiten vid drift.. Blir inte klok på det här.
#1383302
Yes samma olja 5w40 (Vägrar köra 0w30 longlifeskit). Har servat den själv de sista 2 gångerna med 1500mils intervall. Jag har slagit i till max, kört den några mil, låtit kallnat och fyllt upp till max igen eftersom filtret tar en del. Mer än så kan man ju inte ha i... några saker jag inte förstår. Varför drar den olja enbart när man bytt olja och några hundra mil efter? Varför larmar den efter några mil fast den är på max kall? Kan larmet ligga kvar och spöka från första gången man fick larmet?, jag stänger bara av bilen och startar igen så försvinner det.. Och var har förlarmet tagit vägen?

EDIT
Hittade denna gamla tråd som verkar intressant, vet någon om detta gäller T11 motorn med? Kan det vara så att jag alltid fyllt för mycket olja och därav förbrukningen och larmen och sedan när det minskar så fungerar det som det ska?
viewtopic.php?t=78055#p616736
#1383364
Vad jag förstått så just i FT motorerna slängde dom i 0w30 long life bara för att få ner bränsleförbrukningen så det skulle kunna klassas som miljöbil? Oljan är som vatten och klarar inte samma tempraturer som tex 5w40, Dock är ju 0w30 snällare mot motorn vid kallstart. Jag är såklart ingen expert på oljor men jag brukar köra 5w40 för den klarar både sveriges varma och kalla klimat bättre och har en fetare oljehinna.
#1383382
Det finns såklart massor av diagram på det där och diffar lite i mellan. Iaf förr så delade man ju upp oljorna i Sommar / Allround/ Vinter då 5w40 var allround och 0w20/30 var vintetoljor. 0w30 ska ju inte användas över 30+C yttertemp samtidigt som 5w40 inte skall användas under 30-C Men som du säger så känns det kanske inte som det spellar någon större roll då det inte särskilt ofta blir varken -30 eller +30 i vårt land (änsålänge). Att kalla 0w30 en skitolja kanske var att ta i men jag föredrar den tjockare oljefilmen från 5w40 då jag tycket 0w30 känns väldigt blaskig. För mig känns det bättre 😁
#1383426
Kas006 skrev: fre 05 jun 2020, 00:52 Det finns såklart massor av diagram på det där och diffar lite i mellan. Iaf förr så delade man ju upp oljorna i Sommar / Allround/ Vinter då 5w40 var allround och 0w20/30 var vintetoljor. 0w30 ska ju inte användas över 30+C yttertemp samtidigt som 5w40 inte skall användas under 30-C Men som du säger så känns det kanske inte som det spellar någon större roll då det inte särskilt ofta blir varken -30 eller +30 i vårt land (änsålänge). Att kalla 0w30 en skitolja kanske var att ta i men jag föredrar den tjockare oljefilmen från 5w40 då jag tycket 0w30 känns väldigt blaskig. För mig känns det bättre 😁
I de olika diagram jag tittat på så har 0w30 samma övre gräns (+40) som 5w40.
Man kan nog konstatera precis som i alla andra trådar om oljor att var och en är salig i sin tro! ;-)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]