Kas006 skrev:Vad jag förstått så just i FT motorerna slängde dom i 0w30 long life bara för att få ner bränsleförbrukningen så det skulle kunna klassas som miljöbil? Oljan är som vatten och klarar inte samma tempraturer som tex 5w40, Dock är ju 0w30 snällare mot motorn vid kallstart. Jag är såklart ingen expert på oljor men jag brukar köra 5w40 för den klarar både sveriges varma och kalla klimat bättre och har en fetare oljehinna.
Ligger säkert något i det du säger angående miljöklass osv. men frågan är om de ändrat toleranser från de äldre 2.5T motorerna som ska ha 5W-40. Isåfall är det bättre att hålla sig till 0W-30.
Hade jag varit TS så hade jag kollat efter avgaser i kylsystemet och eller vevhusventilationen. Är de okej, byt då oljenivåsensorn eller kalibrera om det går.
Har fel på min styrvinkel/rattsensor så den har varnat för låg oljenivå några gånger när man kört i rondeller lite aggressivare. Ligger dok över mitten om man låter den stå 10min.