Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383448
Vad en olja har för över temperaturspann klimatmässigt +30 eller +40 grader är väl totalt ointressant.

Det intressanta är ju vid vilken temperatur oljan börjar brytas ned, koksa och bli brunbränd inne i motorn. +185 grader, +200 grader eller +220 grader. Där kan det ju vara extremt stor skillnad på oljor.
#1383451
frippe64 skrev: fre 05 jun 2020, 12:16 Enl. min instruktionsbok från 2009 ska det vara 5,5 liter i motorn, och 1,3 liter mellan min och max på stickan.
Vad står det i din bok, och hur mycket häller du i vid din service?
Står samma i min. Slog i 5.5 sedan några dl till efter varmkörning för att få max på stickan.
#1383453
Kas006 skrev:Vad jag förstått så just i FT motorerna slängde dom i 0w30 long life bara för att få ner bränsleförbrukningen så det skulle kunna klassas som miljöbil? Oljan är som vatten och klarar inte samma tempraturer som tex 5w40, Dock är ju 0w30 snällare mot motorn vid kallstart. Jag är såklart ingen expert på oljor men jag brukar köra 5w40 för den klarar både sveriges varma och kalla klimat bättre och har en fetare oljehinna.
Ligger säkert något i det du säger angående miljöklass osv. men frågan är om de ändrat toleranser från de äldre 2.5T motorerna som ska ha 5W-40. Isåfall är det bättre att hålla sig till 0W-30.

Hade jag varit TS så hade jag kollat efter avgaser i kylsystemet och eller vevhusventilationen. Är de okej, byt då oljenivåsensorn eller kalibrera om det går.
Har fel på min styrvinkel/rattsensor så den har varnat för låg oljenivå några gånger när man kört i rondeller lite aggressivare. Ligger dok över mitten om man låter den stå 10min.
#1383455
Nu hade jag en äldre 2.5T - 05, men där klagade den på låg oljenivå väldigt tidigt. Någonstans mellan 1/3 och 1/2 mellan Min och Max på stickan.
#1383492
Kolla vevhusventilationen. Visserligen har jag en 2.5T.
Efter rengöring av vevhusventilationen vid cirka 16k mil började bilen att ta 1 liter på 300 mil, efter rengöring av vevhusventilationen vid 24k mil tar bilen 1,5 liter på 900 mil.

Det är skillnad på mekaniker och mekaniker! :-)
#1389264
Om någon är intresserad så hittade jag felet(en).
Skojjaren som jag köpe bilen av påstod sig vara servicetekniker på en bilfirma och detta hittade jag.

1. Fullt med bränd olja i oljenivågivaren = Ej bytt olja i tid. KLÅPARE! Kollade i tråget med kamera och allt för övrigt var rent. Bytte givaren och oljelarmet har inte kommit tillbaka. Oljeförbrukningen är 0 efter ca 100 mils körande.
2. Ca: 10mm för korta tändstift (Gängan) = inte konstigt att motorn gått småkonstigt. Fick ta fram gängtappen och det gick TUNGT! KLÅPARE IGEN!
3. 1a Cylinderns tändspole satt inte fast och hade ganska allvarliga skavningar på kablaget som jag fick åtgärda. Troligen glömt att skruvas fast vid "tändstiftsbytet". KLÅPARE!
4. Kupefiltret som skall bytas vid service (Har servat på Bilia 3 ggr senaste 4 åren) stod det tillverkningsdatum 2012 på.. Svårt att tro att dom har så gamla filter ligger på en auktoriserad Volvo verkstad. Det var iaf FULLT med skit och löv och oljudet från fläkten försvann omedelbart efter jag bytte detta själv. (Bilia är troligen också KLÅPARE!)
5. Fel multirem var monterad vid byte av kamrem (För lång) dessutom var remspännarens torx trasig så den är troligen inte heller bytt, spännaren satt även fast. (Blev väl jobbigt när dom drog sönder skruven) Utfört av Bilia vid 19.000 mil.. Behöver jag fortsätta....

Efter ha åtgärdat dessa så går bilen som den ska igen, inga ryckningar, inga jobbiga larm om låg oljenivå, ingen kvittrande kupefläkt och heller inga slirande remmar...
Slutsats: Lita inte på någon.

Bytt bakfjädrar på min XC60, enkelt.

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]