Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akcolde
#1381937
Funderar på en V70 2012-2015 och kollat in T4 och 2.5 FT
Såg T4:an har en motor på endast 1.6 liter låter lite för en sån stor bil, spec som jag vill ha en automat eller några tips om vilken som är bäst och vad man bör se upp med extra?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1381938
FT fanns bara till 11 om inte jag missminner mig, så då är ju valet ganska lätt mellan alternativen som är kvar ;p

Annars är jag nöjd med min FT från 2009, inga direkta fel alls faktiskt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1381954
akcolde skrev: tis 26 maj 2020, 15:29 Ok tack, stämmer nog. Undrar igen då om den lilla motorn i T4 är någon fart i?
Absolut, den räcket till och blir över för de flesta. Inget problem att haka på i tyska autobahn heller. Hade den i en V60 men de väger rätt så lika vill jag minnas.

Är det T4f du är ute efter då, för den var väl på 1,6L ? Se iaf till att spridare och bränslepump är bytt då det är standard att detta ska bytas, annars en kalasbil
av UnleashFusion
#1381980
2.5ft är det mera drag&hk i, den med 231hk/340nm medans på T4 180hk/240nm; båda motorer går att trimma med t.ex. BSR även Polestar

fördelen med t4an är väl att du kan få en facelift som är från MY14 och på 2.5ft den pre-facelift MY09-11.
Användarvisningsbild
av perin
#1382013
Har en T4 -14 som transporterar familjen mellan punkt A och B på ett tryggt sätt tycker jag. God bränsleekonomi tycker jag också den har, två vändor till Italien har det blivit och snittat 0,7-0,75/mil på de resorna, 4 st. i familjen och semesterpackning på det.
Kanske inte världens flashigaste åk men är man på ”dödshalvan” (50+) så har man lite andra prioriteringar här i livet. :-)
Inte ett fel på 13000 mil mer än vanlig service, jo, fick byta en glödlampa för något halvår sedan.
av KalleJ
#1382057
perin skrev:Har en T4 -14 som transporterar familjen mellan punkt A och B på ett tryggt sätt tycker jag. God bränsleekonomi tycker jag också den har, två vändor till Italien har det blivit och snittat 0,7-0,75/mil på de resorna, 4 st. i familjen och semesterpackning på det.
Kanske inte världens flashigaste åk men är man på ”dödshalvan” (50+) så har man lite andra prioriteringar här i livet. :-)
Inte ett fel på 13000 mil mer än vanlig service, jo, fick byta en glödlampa för något halvår sedan.
Manuell antagligen? Kör sällan bensin men kommer ner till 0.8 med automat om man vill på 2.5FT

Jag hade kollat T4(f) med manuell, ingen powershift eller 2.5FT med valfri låda (automaten är törstig med stort T) se bara till att drivrem och löphjulen hålls i bra skick kamremsbrott är inte billigt.
Användarvisningsbild
av JonasElander
#1382059
Jag har en V70 T4F-12 med powershift automatlåda.

Tankar jag etanol så brukar jag komma ca 65mil på 70 l tank.

Tankar jag bensin så brukar jag komma ca 75-80 mil på 70 l tank.

Jag tycker att det är riktigt bra drag i bilen, vid kickdown med etanol i tanken så är det få som hänger med i accerelationen.

Jag ska förövrigt sälja bilen snart, till förmån för en V90.
Bilen har precis gått över 18ts milasträcket.
Inplanerad service för 20ts kr där bla kamremsbyte ingår, som jag ska göra innan försljning.

80ts kr tänkte jag sälja för :)
Hör av dig om du är intresserad - 0702898762
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]