Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
#1381713
Hallå,
Enligt instruktionsboken ska man få både en visuell och en akustisk varning för fartkameror när man bockat i valet "Fartkameravarning" i navigatorn. Den visuella varningen fungerar, men inte den akustiska. Är det någon särskild inställning jag missat?

Råkade köra förbi en fartkamera i 80 i går på en 70-sträcka, så nu blir det kanske böter.
av OssianF
#1381717
Var inte alltför orolig! Visade den inbyggda hastighetsmätaren 80 Km/h var nog den faktiska hastigheten närmare 75 Km/h. På min bil är felvisningen ca 4 Km/h för mycket med sommardäck och 6-7 Km/h med vinterdäck.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1381728
Vill minns att det är Inställningar- Vägledningsalternativ- Röstvägledning.
Dock stor reservation för det.
av Mamel
#1381729
I så fall går det tyvärr bort. Den där rösten som säger "ta andra avfarten i rondellen" står jag inte ut med.

Till Tom-Tom kunde (kan?) man köpa röstvägledning av John Cleese, där man blev vederbörligen utskälld om man körde fel. Kanske något för Volvo att införa.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1381730
Gör såhär då:
Kör med rösten som vanligt. Tryck sedan på röstknappen på ratten och säg "Röstvägledning av". Då stängs tjatet av, men varningen finns kvar.
Detta måste dock upprepas varje gång du lägger in en ny destination. Kör du utan destination så behålls dock denna inställningen.
av Mamel
#1381733
fjohan82 skrev:Gör såhär då:
Kör med rösten som vanligt. Tryck sedan på röstknappen på ratten och säg "Röstvägledning av". Då stängs tjatet av, men varningen finns kvar.
Detta måste dock upprepas varje gång du lägger in en ny destination. Kör du utan destination så behålls dock denna inställningen.
Ah, fiffigt. Tack!
Användarvisningsbild
av PalleH
#1381746
Mamel skrev: mån 25 maj 2020, 10:10 I så fall går det tyvärr bort. Den där rösten som säger "ta andra avfarten i rondellen" står jag inte ut med.

Till Tom-Tom kunde (kan?) man köpa röstvägledning av John Cleese, där man blev vederbörligen utskälld om man körde fel. Kanske något för Volvo att införa.
Ja det hade varit bra om det fanns fler röster att välja mellan!
av Daviddd
#1381767
Det här har behandlats i någon annan tråd och det jag tog med mig ur den är att ha på röstnavigeringen och första tillfället den säger något vrida ner volymen i botten. Tycker det är enklaste sättet att hantera det.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]