Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CNordin
#1381667
Tjena.
Jag köpte en xc70 2014 automat i fjol av bilhandlare och efter 3-4 månader upptäckte jag att den knackar när man kör rakt fram och bara när bilen driver ( vid gas ) släpper jag gasen knackar det inget. Detta ljud. Kör jag 40 knackar det långsammare, kör jag 90 knackar det snabbare .
Jag har haft inne bilen på verkstad som inte hittar fel och bilhandlaren säger kör tills det rasar åtgärdar vi det då.
Bilverkstan sa att det är ett öppet ärende så, även om det går sönder efter 6 månader går det på garantin eftersom du påvisat felet.

Hur som helst så tänker jag på detta helvetesljud dagligen. Jag hatar när saker inte är perfekt.
Vad kan det vara som knackar. Det låter som en dålig yttre drivknut i ljudet. Men alltså när jag kör rakt fram.
Likadant med sommar eller vinterhjul ..
Låter mindre när det är kallt ute, mer när det är varmt ute (?) ..
Förra ägaren gjorde nån åtgärd på verkstad med växellådan, minns dock inte vad det var. Utbytt eller renoverad typ...

Förslag nån ?
av Erik Å
#1381675
Lyft ett framhjul i taget, snurra det för hand och växla riktning, lyssna efter missljud och glapp i knutarna.
Kan hjälpa att lägga en hand på drivaxeln för att känna om det finns glapp i ytterknuten..
av Erik Å
#1381685
Och du har förstås kollat att hjulbultarna är ordentligt åtdragna? ;-)
Inne i differentialen finns ett litet glapp när man vrider hjulet för hand och växlar riktning, det är helt normalt. Men i knutarna bör det helst inte glappa..
#1446414
Har en xc70 my 15 som har samma problem bytt vänster drivaxel blev bättre/ bra men kom tillbaka har beställt nya hjulager att pressa i men tja...
Har iaf köpt en höger drivaxel så jag kan utesluta den båda beg 7K mil min har gått 23k väntar på lagren men jobbar som fan så jag kallnar inte.(byter styrxäxel på dotterns bil)
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]