Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buckshot
#1381016
Vad gäller egentligen med att köra släp? Jag har läst en del kommentarer att det är döden för lådan på personbil att dra släp. Ska man undvika full gas?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1381088
Nu vet jag inte vilken automatlåda du har i åtanke.

Men jag kör med 1.7 ton husvagn (fullbredd) och utomatlåda.
Inga problem.
Körde en V70 2.5FT Automat, och nu kör jag en XC70 D4 Automat med husvagnen.
Och än så länge så har det inte varit några problem, relaterat till släp/husvagn och automatlåda.
Men jag har den "gamla" 6 stegade lådan.

Volvo rekommenderar att följa serviceintervallet med oljebyte i lådan för polis/taxi om man drar mycket tunga släp.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1381206
Jag har inte heller några problem att dra min husvagn, i samma storlek. Jag kör också med den sexstegade TF 80SC, med D5 motor (230 hk/470 Nm) som drar.
Jag byter olja i lådan var 12000 mil.
Kör man på farthållare, vilket går bra, brukar jag köra med lådan i läge S. Så länge farthållaren gasar blir det ändå läge D, men så fort man rör gasen går lådan över i läge S. Då är det lätt att stödgasa när man kommer till en backe som är kraftig. Lådan växlar då ner ett steg så snart man rör gasen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1381229
Det är främst äldre lådor 1980- och 90-tal som saknar lockup eller bara har lockup på högsta växeln som man ska vara försiktig med när man kör släp så man inte ligger på konverter och kör för då kan oljan bli varm. Annars är det lätt att förstöra kopplingen på en manuell bil om man håller på att manövrera med släp så där är konveeterautomat kanon.
av KalleJ
#1381230
Går att montera växellådsolje-kylare om man ska dra släp hela tiden(typ tunga båtar) Vissa motoralternativ har redan?
Annars är det bara tänka på att köra så att lockup:en aktiveras och inte ha 15år gammal växellådsolja.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1381233
Oljekylare finns redan på TF 80SC lådan.
Så där ska man inte behöver montera nått extra.
av KalleJ
#1381236
Stefan_KG skrev:Oljekylare finns redan på TF 80SC lådan.
Så där ska man inte behöver montera nått extra.
Helt säker på det? Vet att vissa har inte säker på alla dok.

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1381249
@Buckshot: Jag har samma motor och låda, det är bara att gasa. Jag ligger mer i vänsterfilen även med släp ;-)
Sen är det klart, jag har inte dragit på maxvikten, då kanske det är lite annat...

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]