Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1380956
VolvoB20 skrev:Om man får ett stenskott där så lägger man ju i en mikroskopisk droppe färg där så hände inget mer, man väntar ju inte tills det spritt sig som böldpest och hela taket rostat upp. Sen beror det ju på hur nära bilen framför man kör. Våra bilar har rullat 60.000 mil tillsammans nu och vi har bara fått ett pyttelitet stenskott i den kanten som inte syns alls då jag satte i en droppe färg i det.
Tack vare info här på forat har en släkting som köpte V70 MY16 fått stenskott lagat där innan köp, samma med vår nuvarande XC60 MY14, lagat stenskott där innan köp med. Nu kollar man där när bilen får en släng snabbvax på sig så vet man att det kontrolleras med jämna mellanrum :-)
av dannesk
#1380997
VolvoB20 skrev:Om man får ett stenskott där så lägger man ju i en mikroskopisk droppe färg där så hände inget mer, man väntar ju inte tills det spritt sig som böldpest och hela taket rostat upp. Sen beror det ju på hur nära bilen framför man kör. Våra bilar har rullat 60.000 mil tillsammans nu och vi har bara fått ett pyttelitet stenskott i den kanten som inte syns alls då jag satte i en droppe färg i det.
Oavsett om man kör nära en framförvarande bil eller ej så kommer stenskott ändå, allt kan man inte kontrollera och det beror också på vägarna där man kör/bor. De stora stenskotten jag fått i min framruta och säkert även de som kommit på taket har alla kommit av sprut ifrån mötande bilar och bilar som kört om i annan fil på motorvägen. Finns även dom som har behovet att slänga sig in framför efter en omkörning och dom är svåra att avvärja. Själv ligger vi alltid så långt vi kan bakom framförvarande men det kommer ett stenskott då och då men då bor jag i Norrrland med grusiga vägar. Har man takräcke/takbox så ökar man också risken för stenskott på taket som annat fall bara flyger över taket.

Lägga i vanlig bättringsfärg löser inte heller problemet helt med ett stenskott då denna färg inte alls har samma hållbarhet som 2K-färg och får man ett som går igenom till galven så kommer lacken släppa tillslut. Men visst man ska man hålla koll och omgående lägga igen stenskott så man fördröjer risken men det är inte alltid möjligt att hela tiden göra detta.
Användarvisningsbild
av Derank
#1381048
Nu vet jag inte vart du bor TS men bor du i Sundsvall kan jag ge dig numret till em lackfirma som lackerats hudratals sådanna tak, för det är me r regel än undantag att det blir stemskott och börjar rosta där, min XC60 började rosta där efter 2år-

6k kostar det att få hela taket omlackerat och de gör ett riktigt bra jobb. så bor du i svall så PMa mig så ska du få numret, om du nu vill lägga de pengarna
av Erik Å
#1381117
dannesk skrev: tor 21 maj 2020, 13:03 ..då denna färg inte alls har samma hållbarhet som 2K-färg och får man ett som går igenom till galven så kommer lacken släppa tillslut.
Epoxy som grundfärg är det enda som stoppar i längden enligt min erfarenhet. Men man måste förstås slipa helt rent från rost först. Och epoxy gillar inte UV så den behöver täcklackas..
Polyuretanlack (alltså på burk så man kan blanda en liten mängd) kanske också skulle fungera, har tänkt testa men aldrig kommit till skott :P
Poängen med 2k är att det inte finns något lösningsmedel som avdunstar och därmed förvandlar lackskiktet till en porös tvättsvamp-struktur. Plus att vidhäftningen till stålytan blir väldigt bra så att rost inte kryper in under grundfärgen.
Takkanten blir väldigt varm när bilen står i solen, kan nog lätt bli uppåt 100C där. Inte alla lacker som pallar..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1381207
Visst, vanlig bättringsfärg är ju inte lika stark som 2K osv. Men de stenskott jag fyllt i har i alla fall inte återkommit på 10 år. Men om man tycker 10 år är för kort tid kan man ju så klart lacka om hela taket med 2K så ska det ju hålla i 30-40 år. Allt beror ju på hur länge man ska köra med bilen och hur mycket pengar man vill lägga.
av Nicke83
#1381210
DinTermosiGryningen skrev:
jeg46 skrev: tor 21 maj 2020, 07:33 Finns mer skrivet om problemet o lösningen
viewtopic.php?f=56&t=148770
Helt otroligt att dom inte löst det under alla år.. Nån form av en skyddande list åtminstone. Min bil har visserligen gått 24400mil, inget skrämmande så, men att lägga 10-13k nu känns inte kul. Det va heller inte längesedan pumpen i tanken dog. Det kalaset gick på 14k.. Och innan det bussningarna i bakvagnen.. Man börjar bli less på stora utgifter på en lite äldre bil :bored:
Bara att välja liksom reparera eller amortera :-D

De absolut enklaste man kan göra för att rädda sig själv emot dessa stenskott är att vid byte av ruta köpa v70 listen och sätta mellan rutan & taket, så skyddas taket på ett helt annat sätt.

Själv så satte jag stenskottsfilm 3-4 cm längst fram på rutan direkt jag köpte bilen när den gått 4500 mil. Och nu har den gått 10k, fortfarande inget stenskott där och filmen sitter kvar än :-)
av berrabus
#1381221
Nicke83 skrev:De absolut enklaste man kan göra för att rädda sig själv emot dessa stenskott är att vid byte av ruta köpa v70 listen och sätta mellan rutan & taket, så skyddas taket på ett helt annat sätt.
Vilken list är detta och hur ser den ut?
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?