Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1380768
Hallo där, expertidos!

Har ett irriterande läckage i spolarvätskebehållaren vid vänster framhjul som jag inte kan lokalisera med mindre än att jag måste lyfta bort hela behållaren för att kunna inspektera behållare och slangar på bänk. Jag kan se hur det rinner framför vänster framdäck och det läcker mycket, behållaren är tom på 15-20 min.

Har någon utfört denna operation tidigare och kan tillhandahålla en kort handledning om hur jag ska gå tillväga så att jag slipper upptäcka Amerika på nytt (och inte förstöra mer än nödvändigt).

Ska in på besiktning inom kort och vill undvika 2:or. Fordonet i fråga är en V70 2008.

Tacksam för all hjälp!
#1380769
Bort med hjul och innerskärmen så bör du se ganska tydligt. Fick göra liknande förra året när en musj-kel bet sönder spolarslangen

Ska in där i år igen och täta behållaren och byta pumpen (när jag ändå är inne och gräver).
#1380781
Osäker på om det behövs eller inte, jag gjorde inte det för just slangen.

Däremot är det lättare än man kan tro att plocka ner fronten. Några skruvar under, några i hjulhuset och några clips under huven.
#1381739
Är det någon som möjligen vet vad infästningen till spolarvätskebehållaren består av. Tänker närmast på skruvarnas placering och antalet skruvar som håller behållaren på plats. Lat? Inte alls! Tycker bara det är onödigt att "uppfinna hjulet på nytt". Dessutom har plastdelar en underlig benägenhet att gå sönder (speciellt om man glömt någon skruv som fortfarande håller kvar objektet som ska demonteras). Kan bli dyrt om man har sönder fel del. Fråga inte hur jag vet det ...
#1381740
Hade bort hjulet i helgen för att byta pump och kolla läckan. Men kom fram till att fronten också måste bort.

Tror det är 3-4 skruvar som håller fast den.

Måste beställa nya delar innan jag provar att dra bort även fronten. Troligen blir det längre fram dock då jag vill sätta in extraljus samtidigt som fronten är nere ;p
#1381758
Beskrivning av hur fronten tas bort kan jag hjälpa dig med. Öppna huven och sprätta upp de runda plastclipsen som håller grillen (ovanför grillen, tror de är 5 eller 6 till antalet). De kan återanvändas. Sedan har du två skruvar på båda sidorna framför hjulen som sitter i innerskärmen. Sedan är det bara att ta ett stadigt grepp om skärmen under strålkastaren och besämt rycka ut och framåt (inga clips behöver bytas), samma sak på andra sidan. Därmed är hela fronten lös. Kan vara bra att vara två vid det sista momentet dvs en assistent som kan ta emot fronten. Jag tog hundes sovkorg (utan hund) och lät fronten falla ner i den.

Vet du om skruvarna som håller spolarvätskebehållaren på plats sitter illa till eller går de att komma åt enkelt med endast hjulet borttaget?
#1381774
Instämmer med andra...och gjort det själv; lossa innerskärm så kan du se hjälpligt. Har du tillgång till liten spegel på utdragbar arm så kan du kika runt andra sidor. Är läckaget på slang till spolare av strålkastare så är det "lätt" fixat, bort med plaststycket under front och byt dessa. Det är snabbkoppling på slangarna och förmodar, om jag förstått det rätt.... snabbkoppling på övriga spolarslangar/anslutningar.
#1395069
Jag har också problem med brist på spolarvätska på min xc70 II. Efter lite operation verkade det som att det var ett lätt problem att fixa. Röret som sitter runt den fjäderbelastade delen som håller emot när pumpen lyfter den lilla luckan under strålkastare hade lossnat och dumpade spolarvätska rakt ut. Satte tillbaka den och drog lite lätt i den för att se så att den inte bara lossnade. Den verkade sitta så jag spolade en gång för att se men då pallade den inte trycket. Kollade igen efter en något kraftfullare reparation men med samma resultat.

Finns det något knep för att få dit det där röret ordentligt (verkar vara någon form av snabbfäste) eller är det bara att köpa reservdel och byta som föregående talare antyder?

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]