Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1380501
Hej,

Jag har en Volvo V70 -08 2.5T där handbroms, backsensorer och farathållare slutade fungera med ett kryptiskt meddelande om service på instrumentpanelen. En verkstad läste av felkoden och konstaterade att styrboxen behöver bytas och därmed även programmeras. Priset skulle hamna strax under 5000 kr.

Enligt dem så är detta ingen som man själv kan åtgärda hemma. De kunde trycka in en tid imorgon men jag känner mig lite osäker på priset. Har provat ringa Volvo firma men mekanikerna slutar såklart 16. Någon här som vet om det är ett rimligt pris?

MVH
av snowman
#1380506
Tydligen är det inte 1 styrbox som håller koll på detta utan 3. Efter att ha pratat med verkstaden säger de att det är styrboxen till handbromsen och att denna box kan störa ut de andra. Spontant undrar man såklart om inte det kan vara tvätom, d.v.s någon av de andra boxarna som slår ut. Efter som alla 3 systemet slog ut på en gång så köper jag att boxarna kan slå ut varandras system.
av Solomon
#1380511
Styrbox? Menar du PARKERINGSBROMS EPB STYRENHET. Om du menar så det kan du köpa begagnad för några hundra lappar och montera själv o slippa uppdatera. Vi gör så på sambos Volvo! Hos Volvo vill ha 5000kr men vi ej hade råd betala 5xxx!
Mvh
av snowman
#1380534
Det låter som det kan vara den ja! Titta som hastighast på bildelsbasen och de verkar ligga runt 1000 kr. Jag har sen tidigare bytt andra elektriska delar ex låskiskta och vindrutetorkare bak och det var väldigt viktigt att man matchade EXAKT det nummer som stod på min del, det fanns en hel uppsjö olika. Hur fungerar det här?

Var hittar man själva boxen? Svårt att byta?

Fick förövrigt pris från en annan Volvo verkstad och även där skulle det kosta strax under 5000 kr.
Senast redigerad av 2 snowman, redigerad totalt 0 gång.
av snowman
#1380535
Efter att ha tittat på de som ligger på bildelsbasen så verkar det även här finnas en hel del olika modeller, d.v.s olika koder.
av snowman
#1380563
Gick ut o kollade säkringen i handskfacket och de 2 i lastutrymmet. Sen lyfte jag bort golvet och grövde fram EPB enheten, det finns 1 på bildelsbasen som är samma nummer som min, eller ja, de flesta nr matchar iallafall. Jag tänker på de upp i höger hörn. Det var något nr mitt på som inte matchade men jag misstänker att vissa nr är serie nr och andra är datum nr.

Så då blir det runt 1200-1300 kr.

Problemet är ju om det visar sig inte vara EPB enheten.

Kan tillägga att nu anger felet på instrumentpanelen Parkeringsbroms Serv. erfordras. Tidigare tror jag det stod Parkeringshjälp Serv. erfordras.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1380584
Jag är ganska säker på att du kan ta ”vilken som helst”, så länge den är programmerad (dvs suttit i en typ skrotad bil) så är det bara klicka i och köra.
av snowman
#1380617
Efter att ha läst runt lite så verkar det att boxen kan markeras som inkopatibel i systemet, det syns dock endast om man kopplar upp sig mot ett felsökningsystem. Om detta inträffar så kan man endast få bort den genom att programmera om boxen vilket vi vet är ganska dyrt. Väljer man en box med exakt samma artikel nr så finns det indikationer på att den tolkas som komplatibel, dock inte helt säker på detta.

Den skrot jag lyckas hitta en ersättare på erbjuder ångerrätt men inte öppet köp, så att montera den i bilen för att se om det löser problemet kan man enligt dem INTE göra. Har man otur kan alltså de där 1000-1500 gå förlorade om det skulle visa sig att problemet inte blir löst.

Jag förstår att de inte vill sälja delar som folk använder för att felsöka sin bil med. I detta fallet har dock redan felsökning gjorts och chansen att delen passar är väldigt stor.
Användarvisningsbild
av batmac
#1380629
Köper du den via distans eller över disk? Det fiffiga med distansköpslagen är att den inte går att avtala bort. Jag har svårt att se hur du skulle kunna hantera den varan på ett sådant sätt att den inte faller under beskrivningen väsentligt oförändrat skick. Jag är relativt säker på att den typen av delar inte exkluderas från distansköpslagen, men det borde gå att kolla upp om det gäller andra regler för skroten..

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]