Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379740
Tompan60 skrev:På dina bilder ser det ut som turbon på nedre pilen. Du ser oljeröret går in i mitten av turbon.. det som styr VNT borde ligga bakom oljeröret på motsatt sida. Kolla med spegel om det är trångt.

Be någon gasa medan du kollar så ser du om det rör sig... i vakumservon eller elmotorn
Tompan60 skrev:På dina bilder ser det ut som turbon på nedre pilen. Du ser oljeröret går in i mitten av turbon.. det som styr VNT borde ligga bakom oljeröret på motsatt sida. Kolla med spegel om det är trångt.

Be någon gasa medan du kollar så ser du om det rör sig... i vakumservon eller elmotorn
Uppskattar verkligen hjälpen!

Jag startade motor och kikade in i turbon, såg att den lilla "kuggen" med vingar går runt, så den är det nog inga problem med. bild: https://www.dropbox.com/s/6od1jk59njgo0 ... 8.jpg?dl=0

Vad kan jag utesluta då? Är magnetventilen ok då tro?

Testade för sakens skull att köra med den slangen avkopplad och det var ännu sämre ork på motorn. Med slangen tillbaka på plats fick motorn bättre ork, men fortfarande ingen ordentlig kraft. Den slangen går ju till luftfiltret bl.a. Kan det innebära att det är fel på luftfiltret? Bytte det för en vecka sedan, men är ju billig biltema variant, så kanske därför?
Dock gick bilen bra i en vecka med det nya filtret, så varför skulle det börja nu?

teori?

Läste också att det kan ha med wastegate att göra? Har ingen koll på den, var hittar jag den och hur testar man den isåfall?
#1379744
Jag tror du har en läcka mellan turbons trycksida och insugningsrör.

1. kolla alla slanklämmor. speciellt runt intercoolern.
2. Ryck och drag i alla slangar stora som små.
3. med ficklampa, lys och sök om det fuktar någon stans. Tag hjälp av någon som gasar och släpper gasen då du lyssnar efter pysljud.

Men detta behöver inte vara felet. Jag har själv fått den felkoden som följdfel vid andra fel som begränsat laddtrycket.

Blåryker det bakom bilen vid max laddtryck? (kör bilen på treans växel i 1600 rpm. ge fullgas och när varvräknaren passerar 2000 så syns det tydligt.) blårök = kraftigt sliten turbo som behöver bytas)
#1379748
Tänkte på det... När du bytte oljefiltret. lossade du inte någon slangklämma och böjde undan det tryckrör som går framför turbon och ner framför oljefiltret för att komma åt bättre vid filtret?
I så fall skulle jag börjat med en noggrann kontroll här.
#1379753
kvillebäck skrev:Jag tror du har en läcka mellan turbons trycksida och insugningsrör.

1. kolla alla slanklämmor. speciellt runt intercoolern.
2. Ryck och drag i alla slangar stora som små.
3. med ficklampa, lys och sök om det fuktar någon stans. Tag hjälp av någon som gasar och släpper gasen då du lyssnar efter pysljud.

Men detta behöver inte vara felet. Jag har själv fått den felkoden som följdfel vid andra fel som begränsat laddtrycket.

Blåryker det bakom bilen vid max laddtryck? (kör bilen på treans växel i 1600 rpm. ge fullgas och när varvräknaren passerar 2000 så syns det tydligt.) blårök = kraftigt sliten turbo som behöver bytas)
Ska kika på detta!
#1379754
kvillebäck skrev: tor 14 maj 2020, 13:56 Tänkte på det... När du bytte oljefiltret. lossade du inte någon slangklämma och böjde undan det tryckrör som går framför turbon och ner framför oljefiltret för att komma åt bättre vid filtret?
I så fall skulle jag börjat med en noggrann kontroll här.
Jo, det stämmer att jag böjde undan lite rör/slangar, men tycker mig redan ha kollat där noga så det inte är "fel". Ska kika igen.
#1379756
Upptäckte något intressant nu, vet inte om det är ett fel, men nån av er kanske har koll. Se på den här videon, har ett rör som går ut från turbon in under motorn som hoppar ut och verkar läcka en del olja. kan väl inte vara rätt? Kan detta vara mitt problem? https://www.dropbox.com/s/tr3ba7cw9bgti ... 9.mp4?dl=0

Någon som vet vad den är till för?
#1379771
Det är olja till turbons smörjning. Trycket stabiliserar turbons axel. Har haft samma problem. Inte lättlöst. röret är långt, man får riva mycket för att få dit ett nytt.
det måste lösas. Annars luktar det bränt i hela bilen.
Jag löste det med en presstång för kabelskor för kabel med STOR kabelarea för elfordon. (den är ca 70 cm lång9
#1379775
kvillebäck skrev: tor 14 maj 2020, 16:14 Det är olja till turbons smörjning. Trycket stabiliserar turbons axel. Har haft samma problem. Inte lättlöst. röret är långt, man får riva mycket för att få dit ett nytt.
det måste lösas. Annars luktar det bränt i hela bilen.
Jag löste det med en presstång för kabelskor för kabel med STOR kabelarea för elfordon. (den är ca 70 cm lång9
Ok! Skulle du kunna länka mig till en sån variant?

- Bytte du alltså inte utan hittade en alternativ lösning?
- Förstår jag dig rätt att den alltså INTE ska hoppa ut sådär?

Men tror du att det är det som är problemet med felkoden/motorns ork?
#1379776
KennyBoffa skrev: tor 14 maj 2020, 16:32
kvillebäck skrev: tor 14 maj 2020, 16:14 Det är olja till turbons smörjning. Trycket stabiliserar turbons axel. Har haft samma problem. Inte lättlöst. röret är långt, man får riva mycket för att få dit ett nytt.
det måste lösas. Annars luktar det bränt i hela bilen.
Jag löste det med en presstång för kabelskor för kabel med STOR kabelarea för elfordon. (den är ca 70 cm lång9
Ok! Skulle du kunna länka mig till en sån variant?

- Bytte du alltså inte utan hittade en alternativ lösning?
- Förstår jag dig rätt att den alltså INTE ska hoppa ut sådär?

Men tror du att det är det som är problemet med felkoden/motorns ork?

typ en sån? https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... WbEALw_wcB
#1379806
Ja. en sådan. Alternativt silverlod och löda fast den. (ej tenn)
Det är inte orsaken till att den går trögt, om det inte fått turbon att ta skada ännu.

låssa nippeln från turbon.
trä ihop nippel och rör max.
använd presstången att klämma ihop det så det fastnar. Kläm inte så röret blir platt.

eller silverlod.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Efter många år på utflykt mellan[…]

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]