Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379810
kvillebäck skrev:Ja. en sådan. Alternativt silverlod och löda fast den. (ej tenn)
Det är inte orsaken till att den går trögt, om det inte fått turbon att ta skada ännu.

låssa nippeln från turbon.
trä ihop nippel och rör max.
använd presstången att klämma ihop det så det fastnar. Kläm inte så röret blir platt.

eller silverlod.
Alright, alltså behövs inget nytt rör eller så? Bara lossa på den muttern eller skruven eller vad det är ovanför, ta loss röret, och där sitter det redan en nippel som jag ska klämma ihop?
#1379861
Då är turbon troligtvis inte lagerskadad ännu.
Var försiktig när du pessar med tången. ställ in den på stor först. pressa. sätt tillbaka. testa. minska storleken om det inte blev tätt. och pressa igen.
Glöm inte kolla oljenivån på motorn.
#1379991
Ok! Uppdatering!

Problemet är "löst" troligtvis, men vet inte riktigt hur.

Jag gick på en chansning idag och skulle testa luftmassemätaren. Så körde bilen på tomgång och drog loss kontakten från luftmassamätaren, men märkte ingen skillnad, så tänkte att det kanske inte var den. Körde även en bit utan mätaren inkopplad och gick då inte att varva över 3000 rpm. Så den funkade nog som den skulle tänker jag.

Efter att jag kopplat in den igen och kört i ca 15 minuter med samma fel som innan, så är det som att bilen bara vaknar. Helt plötsligt går den som den ska igen, och har gjort det hela dan. Läste även av eventuella felkoder innan och efter detta, men inget där.

Vad i hela H-vete? Nån som kan förklara detta?
#1382453
Uppdatering!

Problemet kom tillbaka bara ett par dagar senare och har sedan dess försökt lösa problemet igen. Inga felkoder alls, bara seg igen.
Kan inte heller återskapa lösningen. :(
(senast blev den bättre 15 minuter efter att jag kopplat ur och in luftmassemätaren, den typ "vaknade" mitt i körningen, men kan inte vara säker på att det var därför.)

Har kollat alla synliga slangar, och även testat att koppla loss luftmassemätaren, då går bilen bara sämre.
Även rengjort luftmassemätaren för säkerhets skull, men ingen skillnad. Tog loss den och körde med bromsrengöring, tops och tryckluft som jag läst att andra gjort.

På besiktningen idag reagerade även han som provkörde på att den var seg och sa att det var nått fel med turbon, men hade trodde inte heller det var själva turbon, utan något annat, typ slangar.

Turbon verkar funka iallfall, ser att den lilla ving-grejjen snurrar åtminstone.

Är det måhända dags att lämna in bilen eller är det någon som har något mer tips jag kan testa först?
#1382456
En sak till. Lite långsökt, men vafan. Var ju inne och bytte kupéfilter typ en vecka innan problemet började med. Var trångt och jävligt under handskfacket. Där satt det ju även en massa säkringar och dylikt väl? Kan det vara nått som har hänt där?
#1382462
Jag hade något motsvarande problem med min D5 en gång. Det var kortslutning i en kabel under batterihyllan. AC slutade fungera, elektrisk oljenivåkontroll la av och så stod laddtrycksregleringen (wastegate) fullt öppen hela tiden. Bilen orkade inte gå 90 km/h i svag uppförsbacke med tom släp bakom, så många av de 230 hk rymde när det hände.
Att flera olika system lade av berodde på att de drevs med samma säkring, som brann av på grund av kortslutningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]