Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1393646
MagnusR skrev:
Steffe3 skrev: tor 30 jul 2020, 15:08 Vet inte exakt när det brukar räknas som ändrat, men tror det är slutet på 2010.

Just programmering vet jag tyvärr inte hur man gör (det är klart djupare än att ändra parameter i VIDA dock), men det finns några i V70 Owners på Facebook som har kunskapen om det.
Ok tack!

Hur fungerar din nu då? Har du dimljus på läge 0? Och i så fall vad lyser mer? Endast dimljus är inte ok om den inte är typad så från början (bakljus ska med vara tända)
Läge 0 använder jag inte, utan läge auto (har bytt fronten till facelift och ljusvredet till det nyare så det inte går att tända manuellt samtidigt som halvljus. Men 0 ska också gå att använda, dock utan helljus, bara ljustuta).

Bakljusen lyser också förstås.
#1394068
Roade mig med att räkna ut vad det kan kosta i bensin att köra med halvljus på

För en bensin-bil med halogen och två posljus per sida blir det (2*5 + 55) * 2 = 130 = 0.13 kW ljus fram
Kör man 10 000 mil med 70 km/h som snitthastighet tar detta 10000/7 = 1429 tim
Man har då gjort av med 1429*0,13 = 185 kWh för ljuset fram

Enligt https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/bera ... demission/ finns det 8.94 kWh i en liter bensin
Räknar man med 30% resp 50 % verkningsgrad för bensinmotor och generator så får man:
185/(8.94*0.3*0.5) dvs att 137 liter bensin har gått åt för att driva ljuset fram eller som jag vill uttrycka det, till att elda för kråkorna
#1394074
MagBlo01 skrev: lör 01 aug 2020, 16:07 Man skulle också kunna se det så att det går åt bensin för 100 000 kr när man kör 10 000 mil. Om halvljuset då kostar ca 200 kr och höjer säkerheten bara lite grann, så tycker nog jag att det kan vara värt det. Eller?
137 liter får jag till ca 2000 kr för det första.
För det andra, tycker du det är svårt att upptäcka bilar med DRL dagtid?

Edit:
I just mitt exempel skull jag påstå att det dagtid är minst lika lätt att upptäcka en bil med ordentliga LED DRL kontra en bil med stearin-halvljus (halogen). Att nya bilar numera har släkt bakljus också är en annan femma dock...
#1394077
MagnusR skrev: lör 01 aug 2020, 15:31 Roade mig med att räkna ut vad det kan kosta i bensin att köra med halvljus på

För en bensin-bil med halogen och två posljus per sida blir det (2*5 + 55) * 2 = 130 = 0.13 kW ljus fram
Kör man 10 000 mil med 70 km/h som snitthastighet tar detta 10000/7 = 1429 tim
Man har då gjort av med 1429*0,13 = 185 kWh för ljuset fram

Enligt https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/bera ... demission/ finns det 8.94 kWh i en liter bensin
Räknar man med 30% resp 50 % verkningsgrad för bensinmotor och generator så får man:
185/(8.94*0.3*0.5) dvs att 137 liter bensin har gått åt för att driva ljuset fram eller som jag vill uttrycka det, till att elda för kråkorna
Nu var det ju xenon 35W det handlade om i trådstarten. Dessa ska då ersättas av DRL (10W?).
Så det kanske blir 25W som ska in i din formel istället för 55W.
Dessutom kör i alla fall jag också i mörker, hälften av min körning.

Men en liten skvätt soppa blir det ju i alla fall...
#1394087
frippe64 skrev: lör 01 aug 2020, 16:36
MagnusR skrev: lör 01 aug 2020, 15:31 Roade mig med att räkna ut vad det kan kosta i bensin att köra med halvljus på

För en bensin-bil med halogen och två posljus per sida blir det (2*5 + 55) * 2 = 130 = 0.13 kW ljus fram
Kör man 10 000 mil med 70 km/h som snitthastighet tar detta 10000/7 = 1429 tim
Man har då gjort av med 1429*0,13 = 185 kWh för ljuset fram

Enligt https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/bera ... demission/ finns det 8.94 kWh i en liter bensin
Räknar man med 30% resp 50 % verkningsgrad för bensinmotor och generator så får man:
185/(8.94*0.3*0.5) dvs att 137 liter bensin har gått åt för att driva ljuset fram eller som jag vill uttrycka det, till att elda för kråkorna
Nu var det ju xenon 35W det handlade om i trådstarten. Dessa ska då ersättas av DRL (10W?).
Så det kanske blir 25W som ska in i din formel istället för 55W.
Dessutom kör i alla fall jag också i mörker, hälften av min körning.

Men en liten skvätt soppa blir det ju i alla fall...
Sant
#1394096
Nästa steg i bränslebesparingssyfte blir väl att ersätta all tunga stålbalkar och plåt av höghärdat stål med betydligt lättare aluminiumfolie el motsv lätt ”plåt”kvalitet, där kan man nog spara en slatt kWh eller bensin ytterligare. Givetvis ska bilen vara fortsatt helt nedsläckt som idag enligt EU-norm förutom möjligen några små positionsljus där fram för de kluriga bilister som förstår sig på att sätta igång DRL. Missar man detta: ingen fara, inte ens polisen bryr sig. Säkert någon centiliter bränsle per 100 km som kan sparas in på så vis, suveränt.
#1394472
Jag körde slut på två xenonlampor på 4000 mil för 4000 kr i byte. På min V70 -06

Det blir 1 kr/mil.

Sen höll nivåmaten 6000 mil, det blir 2 kr/mil för stötdämpare.

Haldexen är jag inne på 3:e pumpen efter 12000 mil, det blir ju lite per mil också.

EU har ju lagstiftat om DRL för man vill inte 50 miljoner bilar åker omkring med halv ljuset på. Det motsvarar väl ca en kärnkraftreaktor om jag minns rätt.
#1394530
När idén om släckta bakljus kom motsvarade deras förbrukning rätt mycket, även om jag inte minns precis hur mycket. När lagen hann genomföras hade alla tillverkare bytt till LED, som gjorde besparingen närmast meningslös.
Har man beslutat om just DRL? För tidigare har det ju varit något ljus, starkare än positionsljus. Men halvljus har varit accepterat. Det är det kanske inte på de nyaste bilarna?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen