- tis 12 maj 2020, 13:42
#1379355
Funktionsadderare fungerar så att de sänder meddelanden via CAN-bussen, där meddelandet redan måste finnas inlagt i relevant styrenhet, men i vanliga fall skickas inte meddelandet vid just det önskade tillfället. Ett fånigt exempel vore om du vill att tutan ska signalera varje gång du slår på elbakrutan. I systemet finns redan telegram för "tuta till" och "elbakruta till". Funktionsadderaren gör då så att när den ser "elbakruta till", då skickar den ut "tuta till". Allt finns redan, men kommer förstås i vanliga fall inte samtidigt.
Det som tar tid när man ska göra sånt här är att ta reda på vad de olika telegrammen betyder. Det går an när man har få enheter, helst bara två, som kommunicerar. Men i en bils nätverk far det runt en massa information hela tiden. Har man ingen dokumentation är det klurigt att reda ut vilket som är "elbakruta till", när allt annat snurrar omkring samtidigt. I regel får man börja med att klura ut nodadressen som meddelandet ska till, så blir det lättare sen.
Jag har aldrig gjort det här på någon bil, men jag har gjort exakt det här i industriella utrustningar, som också använder (varianter av) CAN-buss ibland.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.