Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379343
Det går alltså inte att få läge ”0” att fungera som ett auto-läge? Dvs att halvljuset tänds automatiskt vid skymning? Eller att få dimljus att lysa på läge ”0” istället för halvljus med samma automatik?
Kan man leka med dessa inställningar i Vida?
#1379347
Det går antingen med en så kallad funktionsadderare, eller via duktigare programmerare än dom hos Volvo-firmorna.

Domnarvet Bil & Teknik vet jag har gjort det t.ex, inte på min dock då den måste vara 2010/2011 eller nyare pga ändrat elsystem.

Så omöjligt är det inte, bara en kostnadsfråga.
#1379355
Funktionsadderare fungerar så att de sänder meddelanden via CAN-bussen, där meddelandet redan måste finnas inlagt i relevant styrenhet, men i vanliga fall skickas inte meddelandet vid just det önskade tillfället. Ett fånigt exempel vore om du vill att tutan ska signalera varje gång du slår på elbakrutan. I systemet finns redan telegram för "tuta till" och "elbakruta till". Funktionsadderaren gör då så att när den ser "elbakruta till", då skickar den ut "tuta till". Allt finns redan, men kommer förstås i vanliga fall inte samtidigt.

Det som tar tid när man ska göra sånt här är att ta reda på vad de olika telegrammen betyder. Det går an när man har få enheter, helst bara två, som kommunicerar. Men i en bils nätverk far det runt en massa information hela tiden. Har man ingen dokumentation är det klurigt att reda ut vilket som är "elbakruta till", när allt annat snurrar omkring samtidigt. I regel får man börja med att klura ut nodadressen som meddelandet ska till, så blir det lättare sen.

Jag har aldrig gjort det här på någon bil, men jag har gjort exakt det här i industriella utrustningar, som också använder (varianter av) CAN-buss ibland.
#1393619
20FJan skrev: mån 11 maj 2020, 20:11 Finns ju bilar som har dimljusen eller helljusen på reducerad effekt som DRL, vet inte om det är möjligt att få till det på Volvo. Jag skulle också gärna programmera t.ex. dimljusen till DRL. Automatiken finns ju där eftersom den dimmar instrumentbelysningen automatiskt vid skymning.
Svensk lagstiftning tillåter främre dimljus istället för halvljus eller varselljus dagtid.
#1393640
Steffe3 skrev: tor 30 jul 2020, 13:40 Jepp, den jag nämnde i mitt tidigare inlägg ;-)

Fungerar fint på min. Hade jag haft en med nyare elsystemet så hade jag gått via en programmerare istället för att få det ännu mer originalliknande 8-)
Vad räknas som "nyare elsystemet"? Min är en v70 2010. Vad behöver man för editor för att programmera sånt? Gissar man behöver ett verktyg för att läsa in ändringen med i så fall
Senast redigerad av 1 MagnusR, redigerad totalt 0 gånger.
#1393642
Vet inte exakt när det brukar räknas som ändrat, men tror det är slutet på 2010.

Just programmering vet jag tyvärr inte hur man gör (det är klart djupare än att ändra parameter i VIDA dock), men det finns några i V70 Owners på Facebook som har kunskapen om det.
#1393643
Steffe3 skrev: tor 30 jul 2020, 15:08 Vet inte exakt när det brukar räknas som ändrat, men tror det är slutet på 2010.

Just programmering vet jag tyvärr inte hur man gör (det är klart djupare än att ändra parameter i VIDA dock), men det finns några i V70 Owners på Facebook som har kunskapen om det.
Ok tack!

Hur fungerar din nu då? Har du dimljus på läge 0? Och i så fall vad lyser mer? Endast dimljus är inte ok om den inte är typad så från början (bakljus ska med vara tända)
#1393644
Volvo vet inte riktgt hur det ska ha det. Jag upptäckte att nu är min bil ändrad igen, så nu är ABL till oavsett om ljuset står på 0 eller "på". Däremot är det nu så att det går att ha helljus tänt i båda lägena, oavsett hur ljust det är ute. Vet inte när detta ändrades, men det är förstås vid något service.

Om man vill programmera in en ändring måste det programmet ligga någonstans. Normalt kan man lägga till en nod i CAN-bussystem, efter de är parallellkopplade, så alla noder ser all trafik på nätverket. Men det innebär också att om det finns någon nod som tycker att "nu ska det vara halvljus", och den noden också då och då efterfrågar status "är halvljuset på?", då hjälper det inte att man med en annan, ny nod släcker halvljuset. Efter en stund kommer noden som normalt hanterar halvljus att upptäcka att det är släckt och slå på det igen.

Sådan statusuppdatering brukar man göra på vikitgare saker, eftersom meddelande på CAN-bus kan fungera även om man inte får någon bekräftelse tillbaka.

Ny är våren här. För för[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]