Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379063
Ska det vara så? Ja enligt manualen är det nog så men vem vill köra och elda xenon-halvljus en solig sommardag?
På min andra bil innebär läge 0 DRL utan halvljus och så hade jag velat ha det på den här med
Det här gäller en v70 2.5 FT 2010

citat manual:
"När motorn startas aktiveras halvljuset automatiskt* om ljusreglaget står i läge 0. Vid behov kan halvljusautomatiken för detta läge avaktiveras av en verkstad. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad."
#1379072
Jag skulle säga att detta är en mycket bra grundfunktion, gör att bilen blir väl synlig under alla förhållanden även pissmörka höst/vinterdagar där div östasiatiska bilar med enbart ”DRL” är knappt synliga. Och då pratar jag inte ens om baklyktorna som normalt är släckta enligt modern EU-norm anpassad för syd-Europa vilket jag ser som vansinnigt och högst irriterande som bakomvarande bilist i skumma typiskt svenska ljusförhållanden 90% av året.

Argumentet sägs vara att man ville spara litet energi men man missade att moderna ljuskällor typ LED tar typ noll energi... väg detta mot alla helt onödiga olyckor som kommer av att folk kör omkring med starkt försämrad synlighet.
#1379076
MagnusR skrev: sön 10 maj 2020, 20:53 Ska det vara så? Ja enligt manualen är det nog så men vem vill köra och elda xenon-halvljus en solig sommardag?
På min andra bil innebär läge 0 DRL utan halvljus och så hade jag velat ha det på den här med
Det här gäller en v70 2.5 FT 2010

citat manual:
"När motorn startas aktiveras halvljuset automatiskt* om ljusreglaget står i läge 0. Vid behov kan halvljusautomatiken för detta läge avaktiveras av en verkstad. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad."
Vad menar du ska lysa då om bilen saknar DRL?
#1379084
frippe64 skrev: sön 10 maj 2020, 21:50
MagnusR skrev: sön 10 maj 2020, 20:53 Ska det vara så? Ja enligt manualen är det nog så men vem vill köra och elda xenon-halvljus en solig sommardag?
På min andra bil innebär läge 0 DRL utan halvljus och så hade jag velat ha det på den här med
Det här gäller en v70 2.5 FT 2010

citat manual:
"När motorn startas aktiveras halvljuset automatiskt* om ljusreglaget står i läge 0. Vid behov kan halvljusautomatiken för detta läge avaktiveras av en verkstad. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad."
Vad menar du ska lysa då om bilen saknar DRL?
Den saknar alltså DRL? Varför har dom tagit bort det? Det fanns redan på 80-talet i tex Volvo 740 (21 W ba15 sockel) och det syntes bra.
#1379088
MagnusR skrev: sön 10 maj 2020, 22:05
frippe64 skrev: sön 10 maj 2020, 21:50
MagnusR skrev: sön 10 maj 2020, 20:53 Ska det vara så? Ja enligt manualen är det nog så men vem vill köra och elda xenon-halvljus en solig sommardag?
På min andra bil innebär läge 0 DRL utan halvljus och så hade jag velat ha det på den här med
Det här gäller en v70 2.5 FT 2010

citat manual:
"När motorn startas aktiveras halvljuset automatiskt* om ljusreglaget står i läge 0. Vid behov kan halvljusautomatiken för detta läge avaktiveras av en verkstad. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad."
Vad menar du ska lysa då om bilen saknar DRL?
Den saknar alltså DRL? Varför har dom tagit bort det? Det fanns redan på 80-talet i tex Volvo 740 (21 W ba15 sockel) och det syntes bra.
Förmodligen för att automatik saknades och folk inte ville hålla på och ställa om ljuset.
Det har diskuterats tidigare:
viewtopic.php?t=127456

VPARTS har DRL till V60, kanske finns det även till V70 nånstans.
#1379127
DRL från fabrik infördes på de här bilarna 2014, skulle det vara. Min 2012:a har inte, men vår 2016 har. Den från 2016 har då också möjlighet till automatisk övergång mellan DRL och halvljus, samt helljusautomatik.
Det som skiljer i läge 0 och "ljus på" på min bil är, numera, att i läge 0 är ABL avstängt.
När bilen var ny var det istället så att i läge 0 kunde man inte koppla över till ständigt helljus. Det krävde "ljus på". En uppdatering vid en service ändrade på det.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom