Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
#1377572
Jag har velat länge nu mellan V70, XC70 och det ska rulla tyst och så vidare.
Men utbudet av laminerade Euro6 bilar är något begränsat så jag överväger åter en S80 i söklistan.

Jag åker mest själv utan last, ibland med sällskap, ibland med last på taket, sommaren blir långturer.
Så en sedan bör ju vara lämpligt val. Lägre skatt, och jag antar tystare. Kanske rentav bränslesnålare?

Tänker att om jag en dag behöver kombi på riktigt så bör jag kunna byta in sedanen.
Och om jag ska handla stora kartonger på Ikea så kan jag ta med mig släpet.
Kajaken på taket bör också gå även om takytan är kortare.
Vi alla förstår att en mindre kupé teoretiskt sett bör vara tystare, men är det någon som faktiskt har åkt och jämfört 2016års modellerna och kan beskriva hur skillnaden upplevs i körupplevelse om man jämför s80 mot xc70 ute på slitna svenska vägar?

Vad jag förstår är S80 och V70 lika stora? Tänker mer på oss som är långa förare ifall det är någon fördel att välja ena eller andra då.
av KalleJ
#1377582
Alltid mindre ljud från bakhjulen och avgasrör i kupén i sedaner. Vindbrus och framvagnen är ju likadan endå.
Sålänge du har dragkrog är det skillnaderna små förutom ljud och några promille bränsleförbrukning

S80 finns med sportchassie vet inte om XC70 gör det.
av Erik Å
#1377633
Hur kan man leva utan en kombi? :-) I min åker flyttlass, diskmaskiner, sopsäckar, virke, vindsisolering och allt möjligt annat.. Men inte allt samtidigt förstås :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1377642
Jag köpte en kombi för att det är mer flexibelt de fåtal gånger jag behöver lasta (typ vid utlandsresor).
Dock skulle jag säkerligen kunna leva med en sedan utan större problem.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1377648
Antalet s80 med euro 6 är ju inte direkt ohanterligt, såldes få på slutet. Rent lastmässigt funkar det om du inte kör kylskåp och tvättmaskiner, men för sådant finns det släp.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1377692
Om du funderar på att välja en sedan så kommer det såklart att funka. Visst finns det situationer då man hade behövt en kombi, men det finns begränsningar i lastutrymme då också. Har man dragkrok och takräcke så kommer man långt. Det var skönt med kombi när sonen var liten och vi släpade runt vagn, men nu är det skönt att ha en liten golfklass bil som är smidig i stan. Dessutom tycks dagen vagnar fällas ihop som armeknivar, körde syrran med dotter och deras buggibo, eller vad vagnen hette, fick utan problem plats i bagaget på min lilla Alfa.
av Tompan60
#1377756
Jag har en V70 sen 4 år tillbaka. Kört sedan innan. Jag hade egentligen inget behov av kombi men tyckte den var snygg.

Men Jäklar vilket bra val det var. Lättpackat för 4 Pers på semester till norra Sverige och Finland. Sen har sätet fått fällas många gånger då dottern som flyttat hemifrån spontafyndar på IKEA.

Ångrar inte en dag att jag köpte min första kombi.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1377758
Har en kombi idag (V70, 2009, med diverse uppgraderingar), men skulle antagligen klara mig lika bra med en sedan oftast.

Däremot ångrar jag inte att det blev en kombi, man har som nämnt ovan haft stor nytta av det. Även om den största anledningen numera inte sitter i vagn längre.

Småtittar på både en lite större sedan, eller eventuellt en V60.
V60 för att dom är några snäpp nyare än V70 rent funktionsmässigt. Sedan för att det känns lite sportigare, hur mycket man än sminkar ett skåp så är det fortfarande ett skåp ;p

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]