Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1512896
VolvoB20 skrev:Det är väl en gammal besparings/fattigmans grej. Man hade inte råd att utrusta bilen med både positionsljus och körrikningsvisare.
Ja, men nu pratar du bilar från 1960-talet eller tidigare. Den senaste jag kommer ihåg hemifrån med den lösningen var en Volvo PV 544 från 1959. Där var främre positionsljus och blinkers (vita) samma lampa, och bromsljus och bakre blinkers likaså. Den senare lösningen finns fortfarande i det utvecklingsmässiga u-landet USA.
Den första lastbilen jag kommer ihåg var en Scania LS76 från 1965. Redan den hade separata gula blinkerslampor både fram och bak.

Idag vill man sannerligen inte bli lurad av en snabb titt på en bil, där man ser att körriktningsvisaren är tänd, och sen tittar man vidare på annat i trafiken, innan man hinner konstatera att lampan bara lyser, inte blinkar. Men att ha blinkern lysande när man står på en utställning spelar förstås ingen roll. Men det har definitivt inte ute på vägarna att göra.
#1512921
apersson850 skrev:Idag vill man sannerligen inte bli lurad av en snabb titt på en bil, där man ser att körriktningsvisaren är tänd, och sen tittar man vidare på annat i trafiken, innan man hinner konstatera att lampan bara lyser, inte blinkar. Men att ha blinkern lysande när man står på en utställning spelar förstås ingen roll. Men det har definitivt inte ute på vägarna att göra.
Jag har legat bakom ett antal bilar i trafikerade korsningar när böttade Volvo V70s med lysande blinkers förvillat vänstersvängande bilar framför när de kollat trafik ifrån både höger och vänster för att kunna köra ut och trott att de blinkat, dom har kört fram för att sedan tvärnita när ankommande bil inte svänger.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]