Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1375797
Har problemet uppstått nu, eller har det alltid varit dålig mottagning?

Är slingorna i bakrutona hela eller har de skadats av bagage som lastats i skuffen ?
av Magdan
#1375930
Nu har jag fått hem "nya" antennförstärkare. Är det någon som har koll på hur man ansluter dessa till rutorna? Hur sätter man fast den lilla pucken på slingan på rutan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1376049
Magdan skrev: ons 22 apr 2020, 09:26 Vi har precis köpt bilen... har inte kollat slingorna. kan man mäta eller är det okulär besiktning som gäller?
Okulärt borde räcka långt.

Varför jag frågade om när problemet var för jag ägt 5 st V70/XC70 Nu och alla har haft radiomottagning på skräpnivå. I våra övriga bilar kan man rätta in både Danmark och Polen och femtioelva stationer i Sverige. I Volvo får man nöja sig med P1, P2, P3, P4 och närmsta närradio. T.o.m mina hörselskydd med radio och traktorradion är så mycket bättre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1376280
Magdan skrev: fre 24 apr 2020, 08:01 ok, Jag har i princip ingen mottagning alls annat än vid extremt stark sändning nära mast...
Visste du hur antennen var ansluten?
Nej. Jag började riva i min bil men slutade när jag märkte att hyrbilen var lika dålig som min egen. Så jag tänkte att det var inget fel utan tillverkat så.

Men ditt verkar ju extremt. Vill gärna höra hur det går för dig med reparationen.
av dracla
#1428517
För en månad sedan botade min multimedia anläggning om helt omotiverat och sedan dess har jag en riktigt usel mottagning. Funderar på om det inte kan vara antennförstärkaren som spökar. Men samtidigt så ska det väl finnas två (diversity antennas)? Då borde ju den ena fungera, det vore ju konstigt om båda går sönder samtidigt. Det var ju ett sedan någon skrev i tråden så jag tänker att nu sitter någon på en lösning :-D .
Jag har en XC70 -16 Summum om det spelar roll.
#1428547
dracla skrev:Men samtidigt så ska det väl finnas två (diversity antennas)?
Gör det, tänkte jag, och tittade i elschemat. För vissa varianter ritas det upp tre antenner, en i rutan och två andra. Verkar finnas olika sätt och varianter, beroende på vad man har för övrig utrustning. DAB eller inte, etc.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1428558
Det är inte så att ni som har problem med mottagningen har LED lampor i nummerskyltsbelysningen eller i bakljusen , dom fick jag plocka bort på grannens bil , då blev mottagningen bra igen
av dracla
#1428590
apersson850 skrev:
dracla skrev:Men samtidigt så ska det väl finnas två (diversity antennas)?
Gör det, tänkte jag, och tittade i elschemat. För vissa varianter ritas det upp tre antenner, en i rutan och två andra. Verkar finnas olika sätt och varianter, beroende på vad man har för övrig utrustning. DAB eller inte, etc.
Det jag vet är att jag har två antenner, en på varje sida om lastutrymmet. Jag har inte DAB. Har du elschema? Var får man tag på det (OBS har letat).
leiwi skrev:Det är inte så att ni som har problem med mottagningen har LED lampor i nummerskyltsbelysningen eller i bakljusen , dom fick jag plocka bort på grannens bil , då blev mottagningen bra igen
Nej inget sådant det här kom bara helt plötsligt, innan var det jättebra mottagning och jag har inte bytt lampor eller något annat.
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]