Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372840
Är detta rimligt, och i så fall: Vad kan jag göra åt det?
Jag har en V70 2016 (Classic V70 D4 AWD) där gummilisterna under samtliga fönster nu är totalt söndersmulade. Köpt fabriksny, tillverkad i Sverige. Någon som varit med om detta? (Jag har kanske valt fel tråd, då jag som gammal gubbe inte riktigt har kollat upp ordentligt... :-( )
Är detta rimligt efter så kort tid? Och om ja, hur kan man fixa problemet utan att bli fortsatt utfattig på den här bilen...? Gummilisterna har smulat sönder totalt, och jag såg det först igår... :-o
All feed-back mottages! Innerligt tack för all hjälp!
#1372916
Jag har sällan tvättat bilen, och när jag gjort det har det varit på en tvätta-själv-automat där jag nästan aldrig använder borste etc utan oftast bara högtryckstvättar bilen. För övrigt har den ju stått utomhus året om. Men jag tycker väl själv att det här är lite väl häftigt som någon sa att en bil är så nedgången på 4 år... Jag får se om jag kan fixa några bilder i morgon (beroende på väder...) :-O
#1372936
Jacques skrev: fre 03 apr 2020, 21:36 Jag har sällan tvättat bilen, och när jag gjort det har det varit på en tvätta-själv-automat där jag nästan aldrig använder borste etc utan oftast bara högtryckstvättar bilen.
Så du har aldrig använt avfettning på bilen- ?
#1372978
Jo, i en biltvätt. Jag har dock ingen aning om vad de har för medel för avfettning, och det är som sagt sällan jag tvättar bilen, och då hoppar jag ibland över både avfettning och skum. Ävfettning använder jag i en handspray-flaska bakom hjulhusen och ibland vid ankluckan, men inte på gummi-listerna under fönstren. Så vad som hänt begriper jag inte. Listerna är tack vare att de är i upplösningstillstånd också fulla av grön mossa... :-o Jag ska kolla om jag kan lägga upp ett foto under dagen.
#1372997
Har du mossa på listerna så verkar du inte sköta bilen speciellt bra, mossan kommer ifrån sporer som sprids i luften. Oavsett vilken bil du skulle haft skulle detta uppstå. Du måste ju någolunda regelbundet tvätta bilen och avfettning är ett måste ibland t.ex. under vintern.

Med bild som sagt skulle det lättare gå att förstå vad som hänt men det låter som att det är undermålig rengöring som gjort att växtlighet fått fäste och på nått sätt förstört listerna.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]