Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1372785
Man får börja med att reda ut hur man ser höger och vänster. Ser man bilen i körriktningen som är det korrekta är det till höger som är 1. Ser man motorn framifrån är det till vänster.
av frippe64
#1372808
Vojje skrev: fre 03 apr 2020, 13:07 det är väl lättare att säga att cylinder ett är där kamremmen finns...
Nej, inte när det gäller en bil utan kamrem. ;-)

Men hur man kan få för sig att cylinder två skulle vara cylindern i ena änden av motorn tarvar en förklaring. :-o
Användarvisningsbild
av apersson850
#1372835
StefanN skrev:Man får börja med att reda ut hur man ser höger och vänster. Ser man bilen i körriktningen som är det korrekta är det till höger som är 1.
Precis som på båtar finns det bara en höger- och vänstersida på en bil. Det är sett i färdriktningen som gäller, oavsett var observatören befinner sig.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372838
apersson850 skrev:Cylindrarna räknas framifrån på motorn. "Fram" är där fläkten brukade vara. Nu får man väl säga att bak är där växellådan är, så fram är andra änden!
I alla Volvo jag sett, med tvärställd motor, sitter framänden till höger i bilen.
Om man inte har en gammal Saab 900 då som har motorn åt fel håll med kopplingen längst fram mot kylaren där fläkten sitter Bild
av qsecofr
#1372888
frippe64 skrev:
Vojje skrev: fre 03 apr 2020, 13:07 det är väl lättare att säga att cylinder ett är där kamremmen finns...
Nej, inte när det gäller en bil utan kamrem. ;-)

Men hur man kan få för sig att cylinder två skulle vara cylindern i ena änden av motorn tarvar en förklaring. :-o
Kanske blandat ihop med tändföljden 1,3,4,2?


Tapatalked.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]