Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372599
Hej, remskivan till AC kompressorn saknades när jag köpte min bil. Köpte en ny AC-pump och rem, monterade och fyllde systemet. Nu är det ett tydligt malande ansträngt ljud som kommer från ventilationen.
Det hörs endast inne i bilen när ACn är igång, ljudet ändrar sig i samband med varvtal/till och frånslag/belastning av AC.
Utvändigt är det helt tyst, även om man står under bilen vid kompressorn med ACn igång.
Övriga aggregat, remmspännare m.m. är tysta. Frihjulet till generatorn är nytt.
Testat att köra olika mängd med köldmedium och det påverkar inte.

Någon som har några idéer?
#1372606
Bytte du torkfilter? var systemt tomt när su fyllde måste torkfilter bytas .Väsandet uppkommer då gasen går genom expansionsventilen.Jag skulle gissa på för lite kylmedium hur många gram har du fyllt på och vilket tryck har du i systemet ?.Vilken modell har du
#1372608
Jag fick ett konstigt ljud ett tag. Det upphörde av sig självt. Vid undersökning visade det sig finnas en mikroskopisk läcka på kondensorn. Ljudet uppstod när köldmedelsmängden var för liten, men fortfarande tillräcklig för att kompressorn skulle gå. När ännu mer läckt ut stannade kompressorn och ljudet upphörde.
Nu har jag ny kondensor, systemet fungerar och ljudet håller sig borta.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]