Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kullin
#1372312
Har planer på att montera Extraljus på en XC70 2016 på gammeldags vis. Har gjort det tidigare på en V70 2004 utan problem men känns som 2016 har mer elsystem att tänka på. Det jag tänkt mig är antingen 3st NNB Xenon och en Stedi Led-ramp alternativt 3st Stedi Type-X Pro och en Stedi Led-ramp. men det är det mindre bekymret.

Det jag tänkt mig i kopplingsväg att samtliga lampor ska tändas när jag slår på extraljusspaken vid ratten, men jag skulle även vilja kunna slå på Led-rampen via en knapp inne vid ratten som arbetsbelysning i skogen utan att behöva slå igång motorn och bli fullt bländad av samtliga 3 lyktor också. Har Skissat på ett Kopplingschema men vet inte om jag har tänkt helt fel. Det jag tänkt mig är att använda Dubbelrelä från biltema. Art.nr 42-307. Dock tar det emot att handla på biltema av principsak så om någon vet samma relä från annan butik tar jag gärna emot tips. NU till frågan. Kan jag koppla enligt det här schemat?
Bild
Vilken kvadrat ska jag köra på Kablarna är ju också nästa problem. Vad grovt behövs för att inte få spänningsförlust? och hur beter sig reläerna när dem får ström bakifrån. speciellt reläet för rampen när jag slår på den med knappen inne vid ratten. kommer det håller eller kommer relät ta stryk?

Nästa projekt blir även backljusen och där borde det inte vara några större problem mer än vart jag ska ta strömmen ifrån. Finns det en Plus-Pol i Bagagen på 2016 års modell. har inte hunnit kolla än. Bifogar även det kopplingsschemat.
Bild

Och så det sista projektet. Tänkte montera två sådana här i Bagageluckan som extra arbetsbelysning när man grejar i skogen i mörker. https://www.lumendaylight.se/rigid-komp ... art=R20631 Och då tänkte jag koppla på Orginal lampan i bagagen så det borde inte vara några större problem hoppas jag. Där kan det inte behövas så stor kvadrat på kablarna tycker jag och även säkring. Vad stor behövs där?
Bild
Tanken är att såga ur två hål i insidan av bagageluckan och montera dem integrerade där så det lyser ovanfrån när bagageluckan öppnas och tänds när orginallampan i bagagen tänds.

Så en sammanställning av alla frågor:
1: Kan jag koppla som jag tänkt för extraljusen fram eller kommer något relä ta stryk med ström "bakifrån" när antingen tryckknappen används eller inte för rampens relä? Går det att lösa på annat vis?
2:Vilken Kvadrat på kablar behövs för att inte få spänningsfall? tanken är att använda DT kontakter i de skarvar som blir fram vid lyktorna.
3:Storlek på Säkringar För både extraljusen men även i bagagen och Backlamporna?
4: Kvadrat på kablar till Baklyktor och bagage?
5: Finns Plus-Pol i Bagagen på 2016 års modell?
6: Vad rekommenderar ni? 3st NBB eller 3st Stedi?
Gillar Led mer egentligen med tanke på snabbheten vid tändning men även utseendet, Målet är att bilen ska likna Vparts modellbil. Dock säger bara priset emot för Stedi men gillar dem skarpt.
Bild

Sorry för långt inlägg, Corona karantän ger mig för mycket tid att tänka på det här och grotta ner mig i tanken.
Bilagor
SA18082101-08.jpg
SA18082101-08.jpg (92.43 KiB) Visad 1184 gånger
Kopplingsschema Bagage.png
Kopplingsschema Bagage.png (9.4 KiB) Visad 1184 gånger
Kopplingsschema Extra Backljus.jpg
Kopplingsschema Extra Backljus.jpg (26.44 KiB) Visad 1184 gånger
kopplingsschema Extraljus.jpg
kopplingsschema Extraljus.jpg (34.71 KiB) Visad 1184 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
#1372346
Så kan du göra. Volvo har en sats som ger en smartare signal till extraljusen. Då kan du slå av dem, om du vill använda bilens vanliga helljus utan extraljus, via en inställning i bilens mittdisplay.
Bilen har en elcentral till vänster där bak. Där finns exempelvis möjlighet att ansluta permanent 12 V matning till dragkroken. Den säkras normalt med 15 A. Men elcentralens matning är säkrad med 60 A, så det finns mer att ta ut, om man vill.
Användarvisningsbild
av Mattiasvolvo
#1374206
Angående kabelarean så finns det många hjälpmedel på nätet. Det är i princip samma förutsättningar för 12V som 240V. Strömstyrka och kabellängd avgör. Man vill inte ha för stort motstånd som skapar värme osv.
Som exempel när jag sökte: https://www.legoelektronik.se/kabelarea. Bara att fylla i uppgifterna. Eller så köper man färdiga kabelsatser (Bästa för lamporna fram).

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]