Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 454
#1372231
Jag monterade en Volvo fast krok på min S80-2013 för att spara en slant istället för att låta Volvo montera. Köpte kroken och kabelhärvan beggad men i nyskick för ca 2000kr. Gick hur bra som helst att montera men när jag lämnade in bilen för programmering så fattades en styrbox (hade ingen aning om att det behövdes) Mecken kunde beställa en box för ett rimligt pris så jag gick med på det. Någon vecka senare så åkte jag dit igen och fick då höra att den nya boxen inte passade mitt kablage (trots att det var ett Volvokablage) mecken sa att det var egentligen bara en bit plast som behövde täljas bort från en av kontakterna i kablaget så skulle det gå att koppla in boxen. Jag sa att om han trodde det skulle funka så varför inte. Naturligtvis funkade det inte och återigen fick jag ett erbjudande. Denna gång ca 5000kr med nytt kablage som skulle passa den nya boxen (Volvo sålde inte längre den gamla boxen som passade mitt kablage) Men nu ledsnade jag och sa att jag skulle söka efter beggad box så skulle jag kunna använda mitt eget kablage. Jag köpte rätt box på Tradera för 400kr med frakt. Jättenöjd åkte jag till verkstan med ”rätt” box ipluggad för att äntligen få en fungerande krok men återigen så blev det strul med mjukvaran. Nu skyllde de på att det var en beggad box och då finns det redan mjukvara i den som inte fungerar att programmera om till min bil. Nu börjar jag bli riktigt irriterad eftersom de inte sa något när jag föreslog att jag skulle köpa en beggad box. De ville dessutom ha betalt en halvtimme för programmeringsförsöket men jag vägrade. De gick med på att inte ta betalt eftersom de erkände att de borde sagt något när jag ville köpa egen box. Nu har jag alltså en krok som inte går att använda, en bil med två felmeddelanden och med parksensorer som inte varnar längre. Jag misstänker att programmeringsförsöket då de ändrade på en av kontakterna har gjort att bilens mjukvara fått något knas och nu ska jag betala ca 5000 om de ska få ordning på det. Känns skitsurt när man gjort allt för att hålla nere kostnaden och monterat all hårdvara själv.
av Addict
#1372232
Fast du gjorde inte allt utan missade flera vitala punkter. Hur trodde du det skulle fungera utan box? Det finns ju ingenstans att koppla in släpvagnsuttaget utan TRM som den heter. Du gjorde inte din hemläxa och det får du betala för nu.

Jag har gjort exakt samma sak själv med beg delar utan problem.
av 454
#1372251
Ja, jag vet, jag missade boxen men den som sa att jag skulle köpa volvokablage sa inget om den och jag har mkt roligare saker att göra än att googla på vad som behövs till bruksbilen. Det som stör mig mest är att verkstan inte sa att jag kunde köpa en beggad box eftersom du uppenbarligen lyckats få det att funka. Man undrar ju också om de lyckats förstöra något nu när min box inte funkar och bilen har diverse felmeddelanden trots att boxen är bortkopplad?
Senast redigerad av 1 454, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1372257
Har dom tvingat in en felaktig kontakt nånstans så kan den ju mycket väl ha kortslutit något. Dom/någon med vida borde kunna se vad det är som larmar.
av 454
#1372258
Ja, jag är orolig för att de inte kommer få ordning på mjukvaran även om jag låter dom ta hem ett nytt kablage (jag har fortfarande inte betalat något för jobbet) men då kommer det garanterat kosta även om de inte får det att funka.
av 454
#1372278
Bra, det var det jag ville höra. De har lyckats paja något. Ska ringa till dem i morrn. Om de hade varit serviceinriktade hade de från början bett mig återkomma när jag fått tag på en TRM. Nu är allt åt h-e och ingen är nöjd.
av no_brakes
#1372282
Jag har gjort samma procedur med begagnat drag och TRM och det var inga problem att få det att funka för verkstan dock är jag ganska säker på att det finns en nyare och en äldre modell av TRM vad jag minns så är det viktigt att få rätt eller att bilarna avsedda för den nyare åtminstone inte är bakåtkompatibla med den äldre.
av 454
#1372284
De borde ju kunna ge mig partnummer på rätt TRM även om jag själv kollat och dubbelkollat att jag har rätt TRM nu. Ska åka ner å snacka med dom i morrn bitti. Återkommer sen hur det gick.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1372291
Just år 2013 infördes en ny TRM, som även klarar av släp med LED-belysning. Den monteras inte på exakt samma ställe, och har då förmodligen inte identiskt kablage heller. Men jag har för mig att jag sett att det ska finnas ett adapterkablage, som man kan använda om man behöver uppgradera till nyare TRM, för att man skaffar ett nyare släp. Jag har gamla TRM, men har inte skaffat något släp nytt nog för att jag ska behöva byta till ny TRM. Så jag vet inte säkert.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]