Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372308
Hade loss mitt vänstra ok bak förra sommaren pga att det inre belägget var typ obefintligt medans det yttre var som nytt. Dels hade glidpinnarna beläggning som jag fick putsa bort men även kolven fick jag "ploppa" ur o göra ren då även den hade beläggning.
Demonterade oket efter att ha backat undan elmotorn till bottenläge mha 12v batteri. Skruvade sedan loss elmotorn från oket. Tryckte sedan ut kolven ur oket mha tryckluft i slanghålet. Obs! smidigt att ha oket i en plastpåse lr liknande då det gärna skvätter bromsvätska åt alla håll annars.... fråga inte hur jag vet... 😅
Sedan är det ett rent helvete att få tillbaka kolven i oket igen pga gängstången med ett speciellt format "huvud" som löper inne i oket och kommer ifrån baksidan av oket och går inuti kolven för handbromsen. Detta gör att kolven måste passas in precist mot "huvudet" när man pressar in den... lyckades klämma sönder 2 st gummibälgar innan jag fixade rätta tekniken.... underbart frustrerande, NOT...

Sen smörja upp allt, återmontera och köra handbromsen åt andra hållet, alltså vända på plus o minus från batteriet o köra tills det tar emot skivan o sedan backa undan lite igen så skivan går fritt.

Lycka till/Mikael

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]