Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372128
BDavid skrev:
StefanN skrev: sön 29 mar 2020, 09:32 Vanligast är 316mm fram, börja med att kolla vad du har först.
Bak är det ventilerade på AWD.
Passade på att byta till sommarhjulen när jag ändå behövde mäta.
Fick dem till 316mm eller ja 316/320mm, men 316 bör det vara.

Svårt att mäta exakt när ok och prylar sitter på.
OssianF skrev: sön 29 mar 2020, 09:53 Har nyss bytt skivor fram. Blev Zimmermann, 316 mm, och ATE keramiska bromsbelägg. Fungerar invändningsfritt med utmärkte bromsegenskaper. Skivorna målade så man slipper rostiga och fula kanter.
Vart hittade du dessa till vättigt pris ?
Jag har kollat lite på autodoc men är öppen för förslag.
Hur tycker du det fungerar med keramiska? Ska ju vara mindre brommsdamm men tänker borde kanske bli mera "metallapån" ?
Lät min bilmek beställa. Blev dyrare än om jag beställt själv. Jag betalade 900 kr/st. Autodoc tar idag 623 kr/st.
Funktionen hos kombinationen Zimmermann - ATE keramiska, än så länge helt utan anmärkning.
Har bara haft kombon i en vecka, så det är svårt att ge något omdöme m.a.p. bromsdamm eller andra partiklar som genereras.
#1391824
Hej på er gott folk. Dags att byta bromsar fram på min V70 D4 2016. Nu sitter orginal på. Tänkte köpa Brembo XtraLine borrade med ATE keramiska belägg till? Som jag har förstått av denna tråd så skulle den kombon fungera utan problem? Eller ska jag köpa Brembo belägg istället?
#1391832
Haggee skrev: tis 21 jul 2020, 17:31 Hej på er gott folk. Dags att byta bromsar fram på min V70 D4 2016. Nu sitter orginal på. Tänkte köpa Brembo XtraLine borrade med ATE keramiska belägg till? Som jag har förstått av denna tråd så skulle den kombon fungera utan problem? Eller ska jag köpa Brembo belägg istället?
Det fungerar utan några som helst problem, behöver verkligen inte vara samma "märke" som skivorna.

Har haft ATE skivor+belägg men eftersom skivorna är belagda vare sig jag tar ATE eller Brembo så kvittar det plus att brembo är ju nästan 35-50% billigare än ATE. Keramiska belägg är good shit! ;)
#1391863
Haggee skrev: tis 21 jul 2020, 18:49 Vad kommer det sig att ATE skivorna är dyrare?
ATE har alltid varit några hundra lappar dyrare än brembo(vanliga)(vet ej varför). Den du tänkt köpa kostar typ 1000-1200kr/st för fram vanligtvis men efter rabatt ~800-900kr/st. bak kan jag inte hitta om det finns i borrade eller ej(förutom att det är ventilerad eller solid)
#1391875
Finns nog borrade att få tag på även till bakbromsarna. Frågan är varför man vill ha borrade skivor på en V70 med en D4:a? :-/
Funkar säkerligen bättre med keramiska belägg men endå.

Getech fixar både slitsade och eller borrade bremboskivor både fram o bak, bara säga till att man vill ha keramiska belägg också.
Jag hade kört på slitsade om det måste synas att det inte är "orginal", genomborrade gör bara att skivorna spricker lättare.
#1392084
Det är skillnad på borrade skivor, och hålgjutna. Brembo x-line är hålgjutna, jag har kört nästan 10 000 mil med de och brembo-belägg. Extremt mycket bättre vid hård körning (tyskland och bråttom).
Jag har halva belägget kvar än dessutom (fram).

Liten heads-up på den inte speciellt bra prestandan innan de blivit varma. Står man på pedalen på vintern, innan man fått upp värme så är det knappt så det låser. Inte speciellt trevligt första gången.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]