Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1371866
Jag märker ingen skillnad med min flaksläp, som sällan är lastad till totalvikten 1300 kg. Men precis som du upptäckt är skillnaden avsevärd mellan Nivomat och vanlig fjädring när jag hänger på 1700 kg husvagn på en axel. Husvagnen är dessutom några meter längre än släpet, så punkten den svänger runt kommer längre bort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1371869
Jag har dragit mitt reggade båtsläp som är 9 meter och väger 2,3 ton (ops...) med och utan nivåmat och det funkade bra båda två men samma sak där, det är ju ett boogiesläp och liggger perfekt på vägen. Vil helst inte ha några släp av större format eller vikt utan att de är dubbelaxlade.

Däremot tycker jag XC70/V70 är rätt värdelösa utan Nivåmat, Jag skulle inte vilja vara utan det en sekund. Några tunga säckar foder i bagaget eller folk i baksätet med tunga resväskor i bagaget och bilen säckar ihop bak utan Nivåmat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1371927
Inte provat men det ser ju bra ut med progressiva fjädrar för att kompensera för nivåmatens lyftkraft.

Såg att man kan köpa ett helt väghållningskitt med fyra nya dämpare och fyra nya fjädrar till V70 för ungefär samma pris som en halv Nivåmatdämpare :-o det är ju helt galet.

Bild

PS; Jag har sett begpriser på skroten för Nivåmatdämapare på 3300 kr för ett par 18 år gamla utkörda dämpare, snacka om hårdvaluta :-) :-D :P DS
av volvomicke
#1456815
Tjena, väcker lite liv i denna tråden igen, har en v70 2.4d 2010 r-design, med nivomat dämpare bak, de mekaniska, Volvo kunde inte se i sin dator att det var annat än standard dämpare, men det är nivomat, med m16 bult i nedre fästet, den ena har läckt ut oljan, men verkar vara en förmögenhet att köpa nya, någon som vet nått alternativ eller vart billigast nivomat finns? /Micke
Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]