Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372889
D5244T12 är den 5-cylindriga maskinen som kanske inte är lika intressant att få mjukvaruuppdateringar till som den 4-cylindriga (VEA). Anledningen till att jag vill ha senaste mjukvara i min bil (4-cyl VEA) är problematiken kring EGR-systemet, ett problem som inte är lika uttalat på 5-cylindriga på samma sätt, vad jag vet.

"Anpassad basservice
Utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.
Basservice exkl. kupéfilter."

Ja, men beställer du en Anpassad Bassservice, inkl mjukvara, så lär du få den oavsett hur långt bilen gått sen senaste service. Det var iallafall inga problem på "min" verkstad.
Naturligtvis får du då själv hålla koll på intervall på bräslefilter, bromsvätskebyte, kupefilter, byte av växellådeolja, spolarvätska, m.m, som du uttryckt vilja till i trådstarten.
#1373325
Tyvärr så innebär Anpassad Basservice inte samma sak hos olika auktoriserade volvoverkstäder. Två av dom jag frågat har med uppdateringen, två har det inte.
Det är ju det som är väldigt märlkligt tycker jag i alla fall!
Precis som du skriver avser jag ha koll på alla andra åtgärder som har intervall + lite annat extra!
#1373372
Valet av vilken verkstad som ska få göra jobbet bör ju då vara ganska enkelt, tänker jag. :-)
#1376070
Volvo är intet på något sätt GUDEN att kolla alla ev förslitningar. Det kan man lätt göra på egen hand , och du sparar mycket pengar. Det viktiga är som sagt olje och filterbyte. Luftfilter och bränslefilter mm mm , som man lätt kan göra själv
#1378864
jagälskarpv skrev: fre 03 apr 2020, 16:07 Uppgradering av mjukvara för automatlådan: Svårt få svar om det ingår i mjukvaruuppdateringen vid service men nu har en aktör svarat att "min bil inte ingår i återkallelse" och att det därmed inte är aktuellt i mjukvaruuppdateringen så då försvann ju den största motiveringen till att serva "på volvo"... Jag försöker förstå vilken växellåda jag har men hittar beteckning i min dokumentation för bilen eller på "Min Volvo". Motorkod hittar jag och den är D5244T12. Skulle tro att det är samma låda som i youtube-klippet men vill vara säker. Mycket bra info i kommentarerna till videon också, tack för tipset!

Definitionen av Volvos service finns det en hel del om i andra trådar om osäkerhet och begreppsförvirring och jag kan tyvärr konstatera att det skiljer mellan återförsäljare. På "Min Volvo" finns servicen definierad . Där kan man inte tolka det som annat än att mjukvaruuppdatering alltid ingår, se bild nedan. När jag efter tips här att ta en anpassad basservice för att få mjukvara kanske stämpel, eller iaf papper på att bilen servats hos Volvo med det viktigaste, oljan, så skiljer det mellan aktörerna om mjukvaruuppdateringen är med elller ej. Väldigt förvirrat. Borde inte vara så på en service som heter samma sak! Suck..Hos dom där det inte ingick fick jag tipset att köpa basservice istället för att få med mjukvaruuppdateringen...

Volvo Original­service
Volvo Originalservice tar hand om din bil på bästa sätt, men också dig som kund. Dessutom till ett bra pris som är lägre än många tror.

Vad ingår?
Volvo Originaldelar
Byte av motorolja/oljefilter/packning
Slitagekontroller
Funktionalitetskontroller
Säkerhetskontroller
Milbundna intervalltillägg (t.ex. kupéfilter, tändstift, luftfilter, kamaxelrem)
Senaste mjukvaran genom kostnadsfri uppdatering

Dessutom får du:
1 års servicegaranti
Personlig Servicetekniker
Förlängd Volvo Assistans med 12 månader (gäller tills bilen är max 10 år. Värde 495:- per år)

Servicetyper

Basservice
Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer

Anpassad basservice
Utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.
Basservice exkl. kupéfilter.

Underhållsservice
Basservice plus slitagekontroller enligt följande;
Batteri: kontroll, nivå, fastsättning, rengöring -2009
Drivaxlar: kontroll gummibälgar
Broms/bränsleledning/bränslefilter: kontroll, skador/reglage
Styrning/framvagn: kontroll/slitage
Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
AWD bakväxel, vinkelväxel: kontroll/täthet
Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage
Mycket "kontroll" man får betala för. Kontroll kan man göra gratis om man gör det själv!
#1378933
finns mycket här i livet man kan göra själv och spara pengar men vissa av oss ( iaf jag ) servar bilen hos Åf dels för att jag står och skruvar i maskiner hela dagarna i mitt yrke och tycker att det än så länge är billigt att serva bilen där. 300sek i mänaden är en struntsumma tycker jag. Men vill man spara pengar och göra det själv, så absolut, det gjorde jag ochså för 20år sedan, för då tyckte jag det var roligt att skruva i bilar.

Jag bytte faktiskt bromsbelägg runt om på XC60in och det är nog det första jag rört på en bil på snart 10år, men det var för att ÅF ville ha 5500 för att byta belägg runt om och vet hur enkelt det är, så det gjorde jag själv för en tusenlapp. Så för egen del är det inet det att jag inte kan skruva, jag ids helt enkelt bara inte, fast jag har alla förutsättningar och lyft och specialverktyg och pressar och svets osv osv på mitt jobb.
#1379814
Jag har samma historia som Du ungefär och har fattat hur mycket pengar man sparar på att göra jobbet själv. Har med ljus och lykta försökt att få fram ett pris på tex byte av bromsskivor runt om på en XC70. ICKE!!! Bilia har inget fast pris på detta jobb såvitt jag vet. Jag har letat men ej funnit , så det blir väl veckans överraskning för de som inte skruvar själv. ;-)
#1379908
Jag har tröttnat lite på självskruvandet. Mycket annat att fixa med, och längre till den lyft jag brukade använda förr. Men det är ju skillnad på när det skulle hållas bil på studentekonomi eller när man jobbar. Nu har jag dessutom Volvoverkstaden som granne på jobbet, så det är himla smidigt att bara ställa bilen där, gå runt hörnet till jobbet och sen traska och hämta den.

Men så enkla ting som byta bromsskivor, exempelvis, det gjorde jag i år. Bakre skivorna hade blivit så tunna att de var vid minimimåttet. Dessutom brukar jag byta vinter/sommarhjul själv, och då passar jag på att demontera och smörja till bromsarna. Gör man det varje gång hjulen byts behövs det aldrig.
#1403586
Lite trådlyft här, men jag var hos Volvo idag och fick senaste mjukvaran i min XC70 -16. Detta eftersom den var hos Volvo 2018 senast och därför saknade automatlådeuppdateringen som vad jag förstod kom hösten 2019.
Tyckte att den dunkade vid nerväxling en smula, tror det var från 5 till 4. Detta vid varm motor.
Mjukvaran verkar ha avhjälpt detta utifrån vad jag kunnat känna än så länge. Tror att uppdateringen berörde oljeflöde genom en ventil, enligt meken.

Min servades alltså av Meca 2019 och 2020 och fick således inga mjukvaruuppdateringar.
Värt att fundera på när man servar själv eller någon annanstans.

Jag betalade typ 690kr och det tog ca 20 min.
#1403595
Filippo76 skrev:Lite trådlyft här, men jag var hos Volvo idag och fick senaste mjukvaran i min XC70 -16. Detta eftersom den var hos Volvo 2018 senast och därför saknade automatlådeuppdateringen som vad jag förstod kom hösten 2019.
Tyckte att den dunkade vid nerväxling en smula, tror det var från 5 till 4. Detta vid varm motor.
Mjukvaran verkar ha avhjälpt detta utifrån vad jag kunnat känna än så länge. Tror att uppdateringen berörde oljeflöde genom en ventil, enligt meken.

Min servades alltså av Meca 2019 och 2020 och fick således inga mjukvaruuppdateringar.
Värt att fundera på när man servar själv eller någon annanstans.

Jag betalade typ 690kr och det tog ca 20 min.
Ja det stämmer med uppdateringen på lådan och temp.regleringen av ventilpaketet, den kom runt v40 2019 och det kommer ytterligare en förbättrad runt v40 i år.
Hade precis samma problem som dig vid varm låda fastän jag fick en fabriksny låda monterad hösten 2018. Efter uppdateringen förra hösten så har lådan blivit helt annolunda och växar nu mjukt.

Betalar runt 4000kr för den årliga servicen på min XC60 och när den blir 6år gammal så kommer Nice Price servicen kosta typ 2500kr om ingen uppräkning sker. För dom pengarna tycker jag det är värt att slippa serva själv och Mekonomen m.fl. har inte kunnat gett bättre pris och de kan ju inte heller uppdatera mjukvaran.
Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]