Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1370330
Min far har köpt en begagnad XC70 med 20 tusen mil på mätaren men han har upptäckt ett märkligt vibrerande "fel" på bilen som vi inte lyckas härleda till något.

Symptomen är:

1. Vibrationer som endast känns mellan cirka 40-50 km/h.
2. Det känns endast vid lätt gaspådrag. När man gasar lite häftigare känns ingenting alls. Håller man bara konstant hastighet känns inget heller.
3. Det kvittar om jag växlar själv eller har den i D, drive.
4. Det vibrerar mer på uppförsbacke.
5. Det vibrerar i hela bilen. Nästan samma känsla som när man har i för låg växel.

Bilen är alldeles nybesiktigad och bilprovningen gick mycket noggrant igenom bussningar, leder osv och hittade inget alls att anmärka på.

Vad fasiken kan det vara för fel?
Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
#1370349
Jag hade samma upplevelse. Hade inte exakt samma däck fram och bak. Bytte 2 så att det blev rätt. Felet försvann direkt.
Det har med awd att göra. Speciellt i svag uppför.


Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

#1370359
bduren skrev: ons 18 mar 2020, 20:31 Jag hade samma upplevelse. Hade inte exakt samma däck fram och bak. Bytte 2 så att det blev rätt. Felet försvann direkt.
Det har med awd att göra. Speciellt i svag uppför.


Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Jasså. Det är inte samma däck på fram och bakaxel. Förra ägaren har satt Pirelli Scorpion fram och viking bak. Så det kan vara det alltså?

Det blir isåfall tråkigt för det är samma sak på vinterhjulen...
#1370365
När 4 hjulsdriften vill jobba blir det lite obalans mellan fram och bak. Awd jobbar även vid liten belastning typ uppför och svag gas. Släpper när den upptäcker att det inte behövs.
Däckfirman trodde inte att det var felet, Volvo mekanikern stod på sig. Han fick rätt...
Jag hade Hakka R på en axel och Hakka R2 på den andra på en XC70 D4 2013.
Inte EXAKT lika alltså.

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
#1370931
bduren skrev: ons 18 mar 2020, 20:31 Jag hade samma upplevelse. Hade inte exakt samma däck fram och bak. Bytte 2 så att det blev rätt. Felet försvann direkt.
Det har med awd att göra. Speciellt i svag uppför.


Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Din teori va helt korrekt. 4 likadana däck och felet är som bortblåst :)

Tackar!
#1371801
Alexas skrev: sön 22 mar 2020, 12:25
bduren skrev: ons 18 mar 2020, 20:31 Jag hade samma upplevelse. Hade inte exakt samma däck fram och bak. Bytte 2 så att det blev rätt. Felet försvann direkt.
Det har med awd att göra. Speciellt i svag uppför.


Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Din teori va helt korrekt. 4 likadana däck och felet är som bortblåst :)
Det är inte bara dina vibationer som är borta utan även det onödigt höga slitaget på Haldexen i 4 hjulsdriften. Halex sakanar mellandiff och skillanderna sliras bort i lamellerna som slits och det kan kännas som vibrationer.

Därför sätter jag alltid bästa däcken fram :-o vid varje byte vår och höst då bilen sliter framdäcken fortare och man kommer då aldrig att ha större skillnad i mösterdjup än 0.5 mm under däckens hela livslängd och man behöver aldrig byta 2 däck som din förra ägare har gjort utan alla däcken slits jämt.
Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]