Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1366944
Godkväll kära volvovänner
Någon här som vet om det är normalt med blårök när man tagit bort partikelfilter?

/Johan
av Millea
#1366959
Nej, det är inte normalt. Ska inte komma nån blå rök vid något tillfälle . Det tyder på ett fel på motorn och olja som kommer med i förbränningen. Hur mår turbon? Lite svartrök kan man ibland se vid plattan i mattan och det är okej.
av DirkSchneider
#1367084
Precis enbart vid start och inte när man kör och då även enbart vid kallstart.
Beror det på dpf mån tro?
av osla
#1367435
känns som att olja läker genom nånstans, turbo eller kolvar/ringar, ventiltätningar. tar den olja? om än bara lite så kan det vara att det läker in olja då du stängt av den av oljetrycket just då så det rinner in till förbränningsutrymmena eller insug från turbo, vid start så suger den i sig lite mer olja och röken kommer
Användarvisningsbild
av apersson850
#1367441
Före partikelfilternas tid rök dieslar alltid. Mer eller mindre. Om det beror på filtret ser du rimligen när du fixat och återställt det.
av berrabus
#1367467
apersson850 skrev:Före partikelfilternas tid rök dieslar alltid. Mer eller mindre. Om det beror på filtret ser du rimligen när du fixat och återställt det.
Fast den röken var väl mer grå/svart än blå?

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]