Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1366570
Det skall finnas ett hål (om det inte är upptaget?) Om du loggar in dig på Volvocars med ditt regnummer så kan du ladda ner en monteringsanvisning för eluttag till en kupévärmefläkt till din bil. Gratis. Där framgår var hålet skall finnas. Handlar det om kupévärmeuttag i ditt fall?
Om du av någon anledning måste borra ett helt nytt hål så gör man enklast så här: Skaffa en magnet. Sätt den på torpedväggen i motorrummet på en lämplig yta med lite svängrum till övriga befintliga enheter. Tag en kompass, det duger med en billig. Det behöver inte vara värsta orienteringskompassen. Sök på kupésidan av torpedplåten var magneten sitter. Sätt ett X där och borra. Ett så kallat stegborr brukar fungera perfekt till tunnplåt. Köp också en passande kabelförskruvning och se till att kontramuttern på andra sidan följer med i köpet. (Det har inte alltid varit en självklarhet) Är det en Flexikabel, "duschslang", så köp också lite tätning, Sikaflex eller motsvarande. Avgasblandad luft kan läcka i spiralerna annars.
av yes000
#1366638
Lossade på plastskyddet + torkar-armarna idag i hopp om att hitta en genomföring där inne någonstans o det gjorde jag,, precis som bilden du sänt , men tusen tack ändå... :-D
av Rådlös
#1366653
Jag kan tillägga en uppgift här från motorvärmarfabrikanter att om man har en kabel som går i en Flexislang (duschslang) så skall den ha en raksträcka på minst 5 cm innan man böjer den i någon annan riktning. Och man får räkna från närmaste punkt där den sitter fast.
2ägarens bild visar något som ser ut som en vanlig RK-kabel så den faller väl inte för den anvisningen med en Flexislang. Men hur blir det när du skruvar på plastlocket? Kommer den röda kabeln i kläm då?
av GubbNicke
#1366685
Har använt genomföringen på bilden ovan. För mig kommer den dock ut bakom "elcentralen" som sitter på torpeden bakom handskfacket. Lite pilligt.

Skulle jag göra om det idag hade jag utnyttjat gummitäcklocket som finns ovanför pedalstället på automatväxlade bilar. (Gissar att något med kopplingswiren använder detta på manuellt växlade bilar.)
Där verkar det vara gott om plats åt alla håll.

Edit: Dyhrs garage har en utmärkt video. (ca 10 min in )
Senast redigerad av 1 GubbNicke, redigerad totalt 0 gånger.
av yes000
#1366888
Får titta igen noggrannare,,
jag kollade precis där du nämner efter ett gummi täcklock "GubbNicke", det är en Rca kabel (Kamera) jag ska dra in till Displayen! (Har automat)

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]