Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomjon63
#1366087
Någon som råkat ut för att glastakluckan exploderat under färd? Det hände mig för några dagar sedan på väg till fjällen. Takboxen på så innerluckan stängd som tur var. Kör i ca 90 km och har precis passerat Älvdalen. Helt plötsligt en jäkla smäll och det kommer in små glasbitar genom ventilationshålen i innerluckan. Vill inte tänka på vad som kunde hänt med innerluckan öppen. Stannar och ser att glaset exploderat. Fick hjälp i Älvdalen att ta bort glas och med plast och tejp täta så att regn och snö inte skulle komma in. Har funderat på orsaken och det jag vet är att det inte låg någon bil framför så stenskott kan det rimligen inte vara. Någon som råkat ut för detta?
XC70 2014
Användarvisningsbild
av frasse4
#1366121
Stenskott som studsar mellan glaslucka och takbox gissar jag på.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1366194
Lär va stenskott, kan ju komma från mötande?

Märkligt att den inte är laminerad?
av Tompan60
#1366238
Bara spekulationer. Kan vara ett gammalt stenskott som gett spänningar i glaset. En sån skada kan visa sig i ett senare skede som i ditt fall.
av Tonteri
#1367159
Var med om samma sak i söndags,helt plötsligt exploderar glasluckan innerluckan öppen regnar ner glassplitter över mig o frugan stannar till efter vägen ser ett stort runt hål mitt i luckan.Ser ut som någon kastat en boule kula igenom den.Var tvungen att åka en bit till för att tejpa o plasta då är nästan allt glas borta.In på skadebesiktning på måndagen tur att dom inte har så mycket att göra den här vintern (bor i Uppsala län) klar på 3 dagar.Tompan60 du kan nog ha rätt han som jag hämtade bilen trodde att det kunde varit ett gammalt stenskott.
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]